מי מלמד תכנות יצירתי? אסטרטגיות הוראה של מורים לקוד ורובוטיקה כמשקפות פדגוגיות אינסטרוקטיביסטיות וקונסטרוקטיביסיות

אביטל קסלר, תמר ענבל-שמיר, אינה בלאו

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרקביקורת עמיתים

תקציר

תכנות יצירתי (creative computing) נחשב לאחד האמצעים המשמעותיים לפיתוח חשיבה תכנותית (computational thinking) הנחוצה לאדם בעידן הדיגיטלי. לכן ישנה חשיבות לשלב סביבות לתכנות יצירתי כאמצעי למידה עבור תלמידים צעירים. הגישה הקונסטרוקציוניסטית ( constructionism; Papert, 1980) מייחסת לעיסוק בתכנות יכולת להבנות ידע ולשפר תהליכי חשיבה באופן מיטבי. עם-זאת, אופן השילוב של אמצעים דיגיטאליים בסביבת בית הספר תלוי בתפיסות פדגוגיות של המורים המשלבים אמצעים אלו. מורים המחזיקים בתפיסות אינסטרוקטיביסטיות נוטים להמשיך לפעול בדרך של הוראה בעלת אופי מסורתי גם בסביבה דיגיטאלית מתקדמת. לעומתם, מורים בעלי תפיסות קונסטרוקטיביסטיות, נוטים לקדם תהליכי הבניית-ידע באמצעים הדיגיטליים החדשנים. המחקר הנוכחי בדק תחילה תפיסות המכונות "פדגוגיה עממית" (‏Olson & Bruner, 1996)‏ בקרב 89 מורים המשלבים טכנולוגיות שונות בהוראתם באמצעות שאלון לדווח עצמי. ניתוח מעמיק של תהליכי הוראה באמצעות ראיונות מובנים למחצה בוצע עם שנים-עשר מורים, מחציתם בעלי תפיסות פדגוגיות קונסטרוקטיביסטיות ומחציתם בעלי תפיסות אינסטרוקטיביסטיות, המלמדים תכנות יצירתי באמצעות הפלטפורמה Scratch online . נתוני המחקר הראו התאמה בין הדיווח העצמי לבין תהליך הפדגוגי המתואר בהרחבה בראיונות. קידוד הראיונות הראה שיישום אסטרטגיות הוראה מהסוג הקונסטרוקטיביסטי היה גבוה באופן מובהק בקרב מורים בעלי תפיסה קונסטרוקטיבסטית (%75.9) לעומת עמיתיהם בעלי התפיסה האינסטרוקטיביסטית (%p<.001 ,46.1). עם-זאת, על בסיס הממצאים מומלץ לשלב הוראת תכנות יצירתי בביתי-הספר על-מנת לקדם פדגוגיה קונסטרוקטיביסטית גם בקרב המורים שמחזיקים תפיסות פדגוגיות מסורתיות. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומהWho is Teaching Creative Computing? Teaching Strategies of Code and Robotics' Teachers as Reflecting Instructivist and Constructivist Pedagogy
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס השלושה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים147-157
מספר עמודים11
כרך13
סטטוס פרסוםפורסם - 2018
אירועהאדם הלומד בעידון הטנולוגי : כנס צ'ייס השלושה עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 20 פבר׳ 201821 פבר׳ 2018
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2018/program.html

כנס

כנסהאדם הלומד בעידון הטנולוגי
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה20/02/1821/02/18
כתובת אינטרנט

הערה ביבליוגרפית

למאמר מצורף נספח הכולל שאלון תפיסת תהליך הוראה-למידה אופטימלי (Blau & Pieterse, 2015‏).

IHP publications

  • ihp
  • יצירתיות
  • מורים
  • מחשבים -- לימוד והוראה
  • שיטות הוראה
  • תוכנות מחשבים

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'מי מלמד תכנות יצירתי? אסטרטגיות הוראה של מורים לקוד ורובוטיקה כמשקפות פדגוגיות אינסטרוקטיביסטיות וקונסטרוקטיביסיות'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי