תקציר
תכנות יצירתי (creative computing) נחשב לאחד האמצעים המשמעותיים לפיתוח חשיבה תכנותית (computational thinking) הנחוצה לאדם בעידן הדיגיטלי. לכן ישנה חשיבות לשלב סביבות לתכנות יצירתי כאמצעי למידה עבור תלמידים צעירים. הגישה הקונסטרוקציוניסטית ( constructionism; Papert, 1980) מייחסת לעיסוק בתכנות יכולת להבנות ידע ולשפר תהליכי חשיבה באופן מיטבי. עם-זאת, אופן השילוב של אמצעים דיגיטאליים בסביבת בית הספר תלוי בתפיסות פדגוגיות של המורים המשלבים אמצעים אלו. מורים המחזיקים בתפיסות אינסטרוקטיביסטיות נוטים להמשיך לפעול בדרך של הוראה בעלת אופי מסורתי גם בסביבה דיגיטאלית מתקדמת. לעומתם, מורים בעלי תפיסות קונסטרוקטיביסטיות, נוטים לקדם תהליכי הבניית-ידע באמצעים הדיגיטליים החדשנים. המחקר הנוכחי בדק תחילה תפיסות המכונות "פדגוגיה עממית" (Olson & Bruner, 1996) בקרב 89 מורים המשלבים טכנולוגיות שונות בהוראתם באמצעות שאלון לדווח עצמי. ניתוח מעמיק של תהליכי הוראה באמצעות ראיונות מובנים למחצה בוצע עם שנים-עשר מורים, מחציתם בעלי תפיסות פדגוגיות קונסטרוקטיביסטיות ומחציתם בעלי תפיסות אינסטרוקטיביסטיות, המלמדים תכנות יצירתי באמצעות הפלטפורמה Scratch online . נתוני המחקר הראו התאמה בין הדיווח העצמי לבין תהליך הפדגוגי המתואר בהרחבה בראיונות. קידוד הראיונות הראה שיישום אסטרטגיות הוראה מהסוג הקונסטרוקטיביסטי היה גבוה באופן מובהק בקרב מורים בעלי תפיסה קונסטרוקטיבסטית (%75.9) לעומת עמיתיהם בעלי התפיסה האינסטרוקטיביסטית (%p<.001 ,46.1). עם-זאת, על בסיס הממצאים מומלץ לשלב הוראת תכנות יצירתי בביתי-הספר על-מנת לקדם פדגוגיה קונסטרוקטיביסטית גם בקרב המורים שמחזיקים תפיסות פדגוגיות מסורתיות. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Who is Teaching Creative Computing? Teaching Strategies of Code and Robotics' Teachers as Reflecting Instructivist and Constructivist Pedagogy |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס השלושה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 147-157 |
מספר עמודים | 11 |
כרך | 13 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2018 |
אירוע | האדם הלומד בעידון הטנולוגי : כנס צ'ייס השלושה עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל משך הזמן: 20 פבר׳ 2018 → 21 פבר׳ 2018 https://www.openu.ac.il/innovation/chais2018/program.html |
כנס
כנס | האדם הלומד בעידון הטנולוגי |
---|---|
מדינה/אזור | ישראל |
עיר | רעננה |
תקופה | 20/02/18 → 21/02/18 |
כתובת אינטרנט |
הערה ביבליוגרפית
למאמר מצורף נספח הכולל שאלון תפיסת תהליך הוראה-למידה אופטימלי (Blau & Pieterse, 2015).IHP publications
- ihp
- יצירתיות
- מורים
- מחשבים -- לימוד והוראה
- שיטות הוראה
- תוכנות מחשבים