תקציר
שילוב תכנות יצירתי (creative computing) בלמידה פורמאלית מסייע בפיתוח מיומנויות נחוצות לאדם הלומד בעידן הדיגיטאלי. אחת מהן היא חשיבה תכנותית (computational thinking). בהלימה עם הגישה הקונסטרוקציוניסטית (Papert, 1980), תכנות יצירתי מאפשר הבניית ידע באמצעות עיצוב של תוצרים מתוכנתים ומוחשיים. תפיסות פדגוגיות של מורים משליכות על אופן הלמידה של תכנות יצירתי בבית הספר. מחקר זה בדק את האופן בו תפיסות פדגוגיות של מורים - אינסטרוקטיביסטית-הוראתית וקונסטרוקטיביסטית-הבנייתית, באות לידי ביטוי באיכות ובמורכבות תוצרי תלמידים המונחים על-ידי מורים אלו. במחקר השתתפו 20 מורים דוברי עברית וערבית שאופיינו כבעלי אוריינטציה אינסטרוקטיביסטית או קונסטרוקטיביסטית באמצעות שאלון פדגוגיה עממית. לאחר מכן התבצעה הערכת שופטים וניתוח באמצעות יישומון ד"ר סקראץ' ל-96 תוצרי תכנות של תלמידיהם מבתי ספר יסודיים וחטיבת ביניים. נמצא כי בטווח הקצר מורכבות התכנות גבוהה יותר אצל תלמידים החשופים להנחיה אינסטרוקטיביסטית. אך בטווח הארוך יותר, תוצרי-התלמידים שנבנו בהנחיה הבנייתית-קונסטרוקטיביסטית נמצאו מקוריים ויצירתיים, אסטטיים ומביעים מסר ברור יותר, מאשר תוצרי התלמידים הלומדים בהנחיה אינסטרוקטיביסטית. זאת ועוד, תפיסות פדגוגיות של מורים משליכות על תפיסות תלמידיהם ובאות לידי ביטוי באופי התוצרים. כך, תוצרים שנבנו בהנחיית מורים קונסטרוקטיביסטיים מאפשרים למשתמשים בהם להיות פעילים, יותר מאשר תוצרים שנבנו בהנחיית מורים אינסטרוקטיביסטיים. המאמר דן בהשלכות התיאורטיות והחינוכיות של הממצאים. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | To Compute or to Create? This is the Question! Examining Creative Programming Artifacts on the Scratch Platform in Relation to Pedagogical Perspectives of Code and Robotics' Teachers |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס הארבעה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה |
מקום הפרסום | רעננה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 92-100 |
מספר עמודים | 9 |
כרך | 14 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2019 |
IHP publications
- ihp
- יצירתיות
- מורים
- מחשבים -- לימוד והוראה
- שיטות הוראה
- תוכנות מחשבים