תקציר
אחד האתגרים העומדים בפני מערכת החינוך הוא לפתח מיומנויות של אוריינות דיגיטלית בקרב התלמידים ולהכין אותם לתפקוד יעיל בסביבות הטכנולוגיות. מחקר זה בוחן כיצד המורים תופסים את תפקידם בפיתוח אוריינות דיגיטלית וכיצד הדבר בא לידי ביטוי באסטרטגיות ההוראה שלהם. הנתונים נאספו משבעה ראיונות מובנים למחצה ותצפיות בלתי-משתתפות עם מורים מיטביים למקצועות רבי-מלל מבתי-ספר יסודיים, המלמדים בשני מודלים לשילוב תקשוב: מודל אחד-על-אחד ומודל אחד-על-רבים. בניתוח הנתונים החוקרים נעזרו בשני מודלים מושגיים: מודל האוריינות הדיגיטלית (Eshet -Alkalai, 2004; 2012) ומודל חמש מיומנויות הליבה Core competencies5 (–מודל שהוצא על ידי Hwang, Lai, and Wang, 2015) . ממצאי המחקר מלמדים על שיטות עבודה מומלצות לקידום אוריינות דיגיטלית, כגון מעורבות סטודנטים בתהליך הלמידה, שיתוף פעולה, אינטראקציות בין-אישיות והערכה לשם למידה. בין מגוון המיומנויות החוקרים לא הצליחו למצוא אסטרטגיות הוראה לפתרון בעיות מורכבות ולחשיבת זמן אמת. הממצאים מבטאים דרגה שונה של מרכזיות מורה בתהליכי הוראה - למידה - הערכה: 1. המורה המוביל, 2. המורה המזמן, 3. המורה המנחה, 4. המורה השותף. ארבעת אבות טיפוס אלו מיצגים מודלים שונים למורים חדשניים המתנסים בשיטות הוראה שונות במטרה לפתח אוריינות דיגיטלית בקרב תלמידיהם. הבדל נוסף בין המשתתפים היה בהוראה מפורשת לעומת הוראה סמויה של מיומנויות אלו. יתר על כן, נמצא פער בין תפיסות המורים את תפקידם בפיתוח מיומנויות האוריינות הדיגיטלית מחד, לבין האסטרטגיות ופרקטיקות בהן הם משתמשים בכיתות הלימוד מאידך. המאמר דן בהשלכות הממצאים על התיאוריה ופרקטיקה בתחום החינוך ועל ההתפתחות המקצועית של המורים.
כותר מתורגם של התרומה | Teaching Digital Literacy in the Education System: The Gap between Interviews and Observations, and between Perspectives and Performance |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 57-66 |
מספר עמודים | 10 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2019 |
IHP publications
- ihp
- אוריינות מחשב
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- מורים
- עמדות
- שיטות הוראה