תקציר
מערכות חינוך ברחבי העולם סגרו את בתי הספר במטרה להתמודד עם התפשטות מגפת הקורונה. במחקר הנוכחי 181 מורים בבתי-ספר יסודיים וחט"ב, מהמגזר היהודי והערבי, ענו על שאלונים מקוונים כדי לאפיין ולתאר את תפקידם בעיצוב, פיתוח וארגון חומרי הלמידה בהם הם השתמשו בהוראת החירום מרחוק עם תלמידיהם. בנוסף, נערכו ראיונות חצי מובנים עם 11 רכזי-תקשוב במטרה לחקור את תפקידם בעיצוב וארגון הלמידה במהלך תקופת הסגר (219 היגדים) בנוגע למדיום המועדף על המורים: מחצית מכלל המורים שילבו בין אמצעי מדיום סינכרוניים ואסינכרוניים. בהתייחס למגזר: בעוד מורי המגזר היהודי לא גילו העדפה מובהקת, כ-84% מורים מהמגזר הערבי דיווחו כי העדיפו לשלב אמצעי מדיום על-פי הצורך. ממצאי המחקר העלו כי כ-90% מהמורים תכננו ו/או התאימו את פעילויות הלמידה בחירום בעצמם כאשר רק כ-10% נעזרו ברכז-התקשוב. הבדלים מובהקים נמצאו ביחס לשלב החינוך כ-60% ממורי החטיבה דיווחו כי הינם מפתחים בעצמם את חומרי הלמידה לעומת כ-43% ממורי היסודי. טריאנגולציה על דיווחי המורים מחזקת את הממצאים: מדיווחי הרכזים עולה כי תפקידם העיקרי במהלך תקופה זו היה לספק תמיכה היקפית לצוות ההוראה בחמישה תחומים מובילים: תמיכה ארגונית מערכתית, תמיכה טכנולוגית, תמיכה פדגוגית, תמיכה רגשית ופיקוח על תהליך הלמידה. המסקנות עסקו בצורך בפיתוח וחיזוק כישוריהם של המורים בעיצובו התאמת חומרי-למידה מקוונים. מאידך, בחיזוק תפקיד רכז-התקשוב כחלק אינטגרלי מצוות הניהול הבית ספרי. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Teacher as a Designer, Coordinator as a Supporter: The Role of Teachers and ICT Coordinators in Emergency Remote Teaching, ERT, during the COVID-19 Pandemic Lockdown |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס השישה-עשר למחקרי טכנולוגיות למידה |
עורכים | אינה בלאו, אבנר כספי, יורם עשת-אלקלעי, ניצה גרי, תרצה לוטרמן |
מקום הפרסום | רעננה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס |
עמודים | 61-68 |
מספר עמודים | 8 |
כרך | 16 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2021 |
IHP publications
- ihp
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- חומרי למידה
- מגפת הקורונה, 2020-
- מדיה דיגיטלית
- מורים
- מרכזי מקצוע
- קורונה (מחלה)