Regionalism and nationalism in the railway cartography of mid-nineteenth century Germany

Zef Segal

פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

תקציר

This article concerns German railway cartography in the mid-nineteenth century and its effects on spatio-political perceptions. The evolution of a railway system in Germany, from isolated single routes into national and ultimately international networks, has been customarily linked to the political issue of unification in 1871. The infrastructural changes triggered the introduction of new maps and map signs, which overshadowed other national and political signs and should not be seen as a simple means to a nationalist end. By examining the developing iconography of railways and railway networks, I argue that railways were a cause of deterritorialization for regions and states and for the vision of a unified Germany.

שפה מקוריתאנגלית
עמודים (מ-עד)46-61
מספר עמודים16
כתב עתImago Mundi
כרך68
מספר גיליון1
מזהי עצם דיגיטלי (DOIs)
סטטוס פרסוםפורסם - 2 ינו׳ 2016
פורסם באופן חיצוניכן

הערה ביבליוגרפית

Publisher Copyright:
© 2015 Imago Mundi Ltd.

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'Regionalism and nationalism in the railway cartography of mid-nineteenth century Germany'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי