תקציר
עם התפשטות טכנולוגיות דיגיטליות בהשכלה גבוהה עלה הצורך לבחון כיצד ניתן לנצל את הערך המוסף של מגוון הכלים הטכנולוגיים לצרכי הוראה איכותית ולמידה פעילה. מחקר זה בחן לאורך ארבעה סמסטרים אילו מאפיינים בעיצוב פדגוגי של קורס אקדמי משולב-טכנולוגיה מעודדים השמעת "קול הלומד" ומקדמים וויסות למידה עצמית של הסטודנטים. וכן כיצד מאפיינים אלו באים לידי ביטוי בהיבטים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של תפיסת הלמידה של הסטודנטים. לבחינת שאלות אלו התבצע ניתוח איכותני של יומני למידה רפלקטיביים שנכתבו כחלק ממטלות הקורס על ידי 78 סטודנטים לתואר שני בחינוך. בניתוח יומני הלמידה נמצאו היגדים רבים המתארים השמעה של קול הלומד (n=222 ) . במונחים של (Mitra (2007, רובם התייחסו לרמה הבסיסית של קול-הלומד - "הקשבה" (n=173). עם זאת, כמות לא מבוטלת של היגדים שיקפה רמות מתקדמות של קול הלומד - "שיתופיות" (n=16) ו"מנהיגות" (n=33) . בנוסף, היגדים רבים תארו וויסות למידה-עצמית (n=168), אשר מופו לשלוש מתוך ארבע הקטגוריות במודל "וויסות למידה-עצמית" של (Pintrich (2004: קוגניטיבית (n=80), מוטיבציה ורגש (n=21)והתנהגותית (n=75) . לא נמצאו היגדים העוסקים בוויסות למידה-עצמית הקשרית. כמו-כן, נמצאו היגדים רבים המתארים תפיסת למידה קוגניטיבית, רגשית וחברתית (n=432). חלקם שיקפו תפיסת למידה קוגניטיבית (n=157), ומעידים על יכולת רפלקטיבית של הסטודנטים לנתח בצורה עצמאית את תהליך הלמידה שעברו. מבין היגדים העוסקים בתפיסת למידה רגשית, חלקם תיארו רגשות חיוביים וחלקם שליליים. בתפיסת הלמידה החברתית (n=103), רוב ההיגדים תיארו למידה חברתית חיובית (n=77) ומיעוטם למידה חברתית שלילית (n=22). תוצאות המחקר עשויות לתרום לעיצוב תהליכי הוראה-למידה-הערכה בקורסים משולבי-טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה ובמערכות הדרכה.
כותר מתורגם של התרומה | Distant Immediacy: : Online Collaborative Learning to Promote Listening to Student Voice, Self-regulated Learning and |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס השלושה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 121-129 |
מספר עמודים | 9 |
כרך | 13 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2018 |
אירוע | האדם הלומד בעידון הטנולוגי : כנס צ'ייס השלושה עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל משך הזמן: 20 פבר׳ 2018 → 21 פבר׳ 2018 https://www.openu.ac.il/innovation/chais2018/program.html |
כנס
כנס | האדם הלומד בעידון הטנולוגי |
---|---|
מדינה/אזור | ישראל |
עיר | רעננה |
תקופה | 20/02/18 → 21/02/18 |
כתובת אינטרנט |
IHP publications
- ihp
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- למידה
- למידה בקבוצות
- למידה עצמית
- למידה פעילה
- סטודנטים