"רחוק אבל קרוב": למידה שיתופית מקוונת לקידום הקשבה לקול הלומד, ויסות למידה עצמית ותפיסת למידה של סטודנטים בקורס

אורית עבדיאל, ענבל שמיר, אינה בלאו

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרקביקורת עמיתים

תקציר

עם התפשטות טכנולוגיות דיגיטליות בהשכלה גבוהה עלה הצורך לבחון כיצד ניתן לנצל את הערך המוסף של מגוון הכלים הטכנולוגיים לצרכי הוראה איכותית ולמידה פעילה. מחקר זה בחן לאורך ארבעה סמסטרים אילו מאפיינים בעיצוב פדגוגי של קורס אקדמי משולב-טכנולוגיה מעודדים השמעת "קול הלומד" ומקדמים וויסות למידה עצמית של הסטודנטים. וכן כיצד מאפיינים אלו באים לידי ביטוי בהיבטים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של תפיסת הלמידה של הסטודנטים. לבחינת שאלות אלו התבצע ניתוח איכותני של יומני למידה רפלקטיביים שנכתבו כחלק ממטלות הקורס על ידי 78 סטודנטים לתואר שני בחינוך. בניתוח יומני הלמידה נמצאו היגדים רבים המתארים השמעה של קול הלומד (n=222 ) . במונחים של (Mitra (2007, רובם התייחסו לרמה הבסיסית של קול-הלומד - "הקשבה" (n=173). עם זאת, כמות לא מבוטלת של היגדים שיקפה רמות מתקדמות של קול הלומד - "שיתופיות" (n=16) ו"מנהיגות" (n=33) . בנוסף, היגדים רבים תארו וויסות למידה-עצמית (n=168), אשר מופו לשלוש מתוך ארבע הקטגוריות במודל "וויסות למידה-עצמית" של (Pintrich (2004: קוגניטיבית (n=80), מוטיבציה ורגש (n=21)והתנהגותית (n=75) ‏. לא נמצאו היגדים העוסקים בוויסות למידה-עצמית הקשרית. כמו-כן, נמצאו היגדים רבים המתארים תפיסת למידה קוגניטיבית, רגשית וחברתית (n=432). חלקם שיקפו תפיסת למידה קוגניטיבית (n=157), ומעידים על יכולת רפלקטיבית של הסטודנטים לנתח בצורה עצמאית את תהליך הלמידה שעברו. מבין היגדים העוסקים בתפיסת למידה רגשית, חלקם תיארו רגשות חיוביים וחלקם שליליים. בתפיסת הלמידה החברתית (n=103), רוב ההיגדים תיארו למידה חברתית חיובית (n=77) ומיעוטם למידה חברתית שלילית (n=22). תוצאות המחקר עשויות לתרום לעיצוב תהליכי הוראה-למידה-הערכה בקורסים משולבי-טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה ובמערכות הדרכה.
כותר מתורגם של התרומהDistant Immediacy: : Online Collaborative Learning to Promote Listening to Student Voice, Self-regulated Learning and
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס השלושה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים121-129
מספר עמודים9
כרך13
סטטוס פרסוםפורסם - 2018
אירועהאדם הלומד בעידון הטנולוגי : כנס צ'ייס השלושה עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 20 פבר׳ 201821 פבר׳ 2018
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2018/program.html

כנס

כנסהאדם הלומד בעידון הטנולוגי
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה20/02/1821/02/18
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • למידה
  • למידה בקבוצות
  • למידה עצמית
  • למידה פעילה
  • סטודנטים

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום '"רחוק אבל קרוב": למידה שיתופית מקוונת לקידום הקשבה לקול הלומד, ויסות למידה עצמית ותפיסת למידה של סטודנטים בקורס'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי