אוריינות דיגיטלית של תלמידים - דיווח-עצמי לעומת ביצוע בפועל

ארז פורת, אינה בלאו, עזי ברק

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרקביקורת עמיתים

תקציר

נוכחות נרחבת של טכנולוגיות מידע ותקשורת בחיי היומיום והופעתן כדרך שיגרה של טכנולוגיות חדשות, יוצרת צורך לצייד אנשים במגוון הולך וגדל של מיומנויות קוגניטיביות וחברתיות-רגשיות המכונות "אוריינות דיגיטלית". ההנחה כי צעירים הם "ילידים דיגיטליים" כתוצאה מההתנסויות המקוונות הרבות שלהם והחיבור הרציף לטכנולוגיה עשויה להוביל למסקנה כי הם אוחזים באופן טבעי בידע דיגיטלי. מחקר זה בדק את הקשר בין מידת האוריינות הדיגיטלית של תלמידים (280 תלמידי כיתה ז') כפי שנתפסת בדיווח- עצמי, בהשוואה לרמת האוריינות הדיגיטלית שלהם בביצוע משימות דיגיטליות הלכה למעשה. ממצאי המחקר הראו כי רק מעטים ממדדי הדיווח-העצמי של הנבדקים היו קשורים לתפקודם האורייני בפועל: הנבדקים הפגינו ביטחון דיגיטלי רב ותפסו את רמת המיומנות שלהם כגבוהה הרבה יותר מביצועיהם בפועל. פער זה נמצא כבולט במיוחד במיומנות חברתית-רגשית, אשר נתפסת כחזקה ביותר, בעוד שהביצועים בפועל היו ברמה אפסית. בדיווח-עצמי, נמצא קשר חזק בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות, בעוד שבמדידת הביצוע בפועל לכל היותר נמצאו מתאמים נמוכים בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות. לאור ממצאים אלו, נראה כי על מקבלי החלטות במערכת החינוך לעצב תכנית הכשרה לתלמידים במטרה לפתח מיומנויות דיגיטליות, בדגש מיוחד על מיומנות חברתית-רגשית, זאת על מנת לספק להם כלים לתפקוד וללמידה יעילים בסביבה המקוונת. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומהDigital Literacy of School Students – Self-Report Versus Actual Performance
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס השנים עשר למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים160-173
מספר עמודים14
כרך12
סטטוס פרסוםפורסם - 2017
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס השנים עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס 2017 - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 14 פבר׳ 2017 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2017/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה14/02/17 → …
כתובת אינטרנט

הערה ביבליוגרפית

למאמר מצורפים שני נספחים: נספח 1 כולל שאלון דיווח-עצמי למיומנויות אוריינות דיגיטלית. נספח 2 כולל רשימת קוים מנחים לשופטים להערכת משימות אוריינות דיגיטלית.

IHP publications

  • ihp
  • אוריינות מחשב
  • הערכה עצמית
  • מיומנויות מחשב
  • תלמידים

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'אוריינות דיגיטלית של תלמידים - דיווח-עצמי לעומת ביצוע בפועל'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי