CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS: Language, ideology, and power

Izhak Berkovich, Pascale Benoliel

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרקביקורת עמיתים

תקציר

In this chapter, we describe critical discourse analysis (CDA) as a set of critical approaches focused on the relations between language and society. CDA explores how the sociopolitical dominance of powerful actors and institutions is presented, replicated, legitimized, and contested by text and talk. First, we discuss why and how discourse is used to construct versions of human reality in educational research, practice, and policy, and how this is linked to social power relations. Second, we outline the main principles of CDA and elaborate on the methodology of Norman Fairclough, one of the most noted CDA scholars. Third, we present examples of policy texts in education and how they can be analysed using CDA. We conclude this chapter with reflections on the promise of CDA for future research of policy analysis in education.

שפה מקוריתאנגלית
כותר פרסום המארחAnalysing Education Policy
כותר משנה של פרסום המארחTheory and Method
מוציא לאורRoutledge Taylor & Francis Group
עמודים28-43
מספר עמודים16
מסת"ב (אלקטרוני)9781003848363
מסת"ב (מודפס)9781032405001
מזהי עצם דיגיטלי (DOIs)
סטטוס פרסוםפורסם - 13 פבר׳ 2024

הערה ביבליוגרפית

Publisher Copyright:
© 2024 selection and editorial matter, Meghan Stacey and Nicole Mockler; individual chapters, the contributors.

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS: Language, ideology, and power'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי