שיתופי או תחרותי? השלכות חיוביות ושליליות של האינטראקציה בין נטיית השחקנים לאלימות ומאפייני משחק דיגיטלי אלים

אנג'לה נהרה, אינה בלאו, שיזף רפאלי

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

משחקים דיגיטליים מהווים היום תחביב נפוץ, כאשר תכנים אלימים מתפקדים במשחקים אלה כגורם המגביר את אטרקטיביות המשחק. בחקר משחקים דיגיטליים ניתן לאתר גישות תיאורטיות שמובילות למסקנות סותרות. לפי מודל התוקפנות הכללי חשיפה לתכנים אלימים תוביל להגברת רמת התוקפנות ותעורר נטיות שליליות של השחקנים. לעומת זאת, תיאוריית הקתרזיס מדגישה את הפן החיובי של פורקן רגשות שליליים בסביבת המשחק, דבר שמפחית התנהגות אלימה מחוץ לרשת. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את השפעת המשחקים הדיגיטליים האלימים על התנהגותם המקוונת של השחקנים: הן את ההשלכות החיוביות של שימוש במשחקים דיגיטליים, כמו הגברת השתייכות לקבוצת המשחק, והן את ההשלכות השליליות של משחקים אלה, כמו כפייתיות השימוש במשחק. זאת כפונקציה של תכונות השחקנים (שחקנים בעלי רמת תוקפנות בסיסית גבוהה לעומת נמוכה) ושל מאפיין משחקים דיגיטליים אלימים - אסטרטגית המשחק (משחק תחרותי לעומת משחק שיתופי). 217 גיימרים ישראלים בני 18 ומעלה מילאו שאלון מקוון לדיווח עצמי שהופץ ברשת החברתית "פייסבוק" במאי-יולי 2013 . הממצאים מראים כי תחושת ההשתייכות לקבוצת המשחק הייתה גבוהה בקרב שחקנים בעלי מידת תוקפנות בסיסית גבוהה ובמשחקים שיתופיים בהשוואה למשחקים תחרותיים. אולם, כפייתיות השימוש במשחק הושפעה ממידת התוקפנות הבסיסית של המשתתף, אך לא מאסטרטגיית המשחק. (מתוך המאמר).
כותר מתורגם של התרומהCooperative or Competitive?: Positive and Negative Consequences of the Interaction Between Gamers Aggression Baseline and Game Characteristics
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים129-136
מספר עמודים8
סטטוס פרסוםפורסם - 2014
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: הכנס התשיעי לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס 2014 - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 12 פבר׳ 2014 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2014/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה12/02/14 → …
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • אלימות
  • בריונות ברשת
  • משחקי מחשב ווידאו
  • תוקפנות

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'שיתופי או תחרותי? השלכות חיוביות ושליליות של האינטראקציה בין נטיית השחקנים לאלימות ומאפייני משחק דיגיטלי אלים'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי