פלסטין אהובתי: המקום והבית ביצירותיו הספרותיות של סייד קשוע

פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

תקציר

הביוגרפיה המרחבית של סייד קשוע נעה במעגלים הולכים ומתרחבים, הולכים ומתרחקים, בין מרחב הבית בטירה - מקום הולדתו והמקום שבני משפחתו חיים בו עד היום - ובין מחוזות אחרים, בארץ ומחוצה לה. במאמר זה אני עוסקת בתפיסת המקום והבית ביצירותיו הספרותיות של קשוע. מראשית יצירתו ערבים רוקדים (2002) המונח 'בית' מתכתב עם שני מעגלים שארוגים זה בזה: המעגל הפרטי-הקונקרטי, שהוא אישי ואינטימי, והמעגל הלאומי האידאי, הקשור במצבו של הפלסטיני-הישראלי. שני מעגלים אלה מזינים את התפיסה המרחבית בכל יצירותיו של קשוע ומקבלים ביטוי מוחשי וביקורתי. בויהי בוקר (2004) המרחב מקבל ביטוי דיסטופי, בגוף שני יחיד (2010) מסומנת אפשרות הניתוק מן הבית ומורכבותה ועקוב אחר שינויים (2017) מתאראת הבחירה בגלות, והופך את פלסטין הטריטוריה לפלסטין בשר ודם, בדמות אהובתו. במאמר זה אראה כיצד התפתחות המונח 'בית' במישור האישי והלאומי מסמנת מהלך חשוב בכתיבה על אודות הזהות הפלסטינית-הישראלית ומציבה את קשוע בצומת פואטי ופוליטי מרכזי. (מתוך המאמר)
שפה מקוריתעברית
עמודים (מ-עד)137-164
מספר עמודים28
כתב עתעיונים : כתב עת רב-תחומי לחקר ישראל
כרך32
סטטוס פרסוםפורסם - 2019

הערה ביבליוגרפית

Refereed/Peer-reviewed

IHP publications

  • ihp
  • אבות בספרות
  • אימהות בספרות
  • גולה
  • הבית בספרות
  • זהות ערבית
  • זיכרון
  • מרחב בספרות
  • משפחה בספרות
  • נדידה והגירה בספרות
  • ספרות עברית מודרנית
  • ערבים בישראל -- חברה
  • ערבים בספרות
  • פלסטינים בספרות
  • קשוע, סיד
  • קשוע, סיד -- גוף שני יחיד
  • קשוע, סיד -- ויהי בקר
  • קשוע, סיד -- עקוב אחרי שינויים
  • קשוע, סיד -- ערבים רוקדים

פורמט ציטוט ביבליוגרפי