תקציר
מטרת המחקר הנוכחי הייתה להבין תהליכי למידה קונסטרוקציוניסטים ואת הערך המוסף של קורס מקוון פרטי (SPOC) על-פי תפיסת המורים המשתתפים בפיתוח מקצועי מרחוק להוראת קוד ורובוטיקה. המחקר מתבסס על שילוב נתונים שנאספו באמצעות שני כלים איכותניים: רפלקציות של 80 מורים המתארים את הכשרתם מיד לאחר השתתפותם בקורס, וראיונות עם 13 מורים מתוכם, לאחר שנה של הוראת המקצוע בכיתה. המורים חשפו כמות גדולה יותר באופן מובהק של יתרונות לעומת אתגרים (564 ו-95 בהתאמה). שיעור ההיגדים שהתייחסו ליתרונות והאתגרים היה דומה בביטויים מיד לאחר ה-SPOC (503 ו-61 בהתאמה). ובראיונות שנה לאחר מכן (89 ו-6 בהתאמה). ממצא מעניין שעלה הוא, שאותן קטגוריות עלו מהנתונים גם כיתרונות וגם כאתגרים; קטגורית ממדי שליטה כללה: שליטה בזמן, במקום בתוכן, ברצף ובמדיום. קטגורית למידה עצמאית כללה: למידה לאורך החיים, משמעת עצמית ומוטיבציה לשיפור. קטגורית ניהול הידע והלמידה כללה: תכנון פדגוגי מובנה, פיגומי למידה והערכה מעצבת. קטגורית למידה שיתופית כללה: למידת עמיתים ושיתוף רעיונות. על סמך ממצאי המחקר בנוגע ליתרונות ולאתגרים, המאמר מציע מודל מחקרי. נראה כי SPOC מהווה חלופה לגיטימית לפיתוח מקצועי של מורים המתקיים פנים-אל-פנים, תוך מתן התייחסות להתמודדות מולהאתגרים אשר עלו במחקר זה. המאמר דן בהשלכות תיאורטיות ויישומיות של הממצאים. (מתוך המאמר)
שפה מקורית | עברית |
---|---|
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס השישה עשר למחקרי טכנולוגיות למידה |
עורכים | אינה בלאו, יורם עשת, אבנר כספי, ניצה גרי, יורם קלמן, תרצה לוטרמן |
מקום הפרסום | רעננה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס |
עמודים | 54-60 |
מספר עמודים | 7 |
כרך | 16 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2021 |
IHP publications
- ihp
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- השתלמויות עובדי הוראה
- התפתחות מקצועית -- מורים
- למידה לאורך החיים
- מחשבים -- לימוד והוראה
- רובוטיקה -- לימוד והוראה