תקציר
קריאת טקסטים דיגיטליים עשויה להקשות על שימור הקשב ולהחריף הבדלי ניטור והבנה בין לומדים עם וללא הפרעת קשב (disorder hyperactivity deficit attention, ADHD) .בנוסף, לומדים עם ADHD עשויים לא להפיק תועלת מהנחיות לשימוש באסטרטגיות של עיבוד מעמיק (למשל, כתיבת סיכום). מאידך, סביבות למידה דיגיטליות מאפשרות שילוב הדרגתי של פיגומים. המחקר הנוכחי בחן את השפעת פיגומים מטה- קוגניטיביים, על ניטור והבנת טקסט בקרב לומדים עם וללא ADHD .בנוסף, נבחן תפקידה המתווך של נדידת-מחשבות (הקשורה בקושי לשמר קשב). המשתתפים (315 מבוגרים, %43 עם ADHD ) ,הוקצו באופן אקראי לאחד מתנאי הלמידה: ביקורת או פיגומים. משתתפי שני התנאים קראו טקסט דיגיטלי ארוך, כתב וסיכום, העריכו נדידת- מחשבות, ענו על שאלות הבנת הנקרא ודירגו את ביטחונם בתשובה. בתנאי הפיגומים שולבו בנוסף הנחיות המכוונות את הקשב ומעודדות ויסות למידה. תוצאות: בתנאי הביקורת, קבוצת ה- ADHD השיגה ציון נמוך משמעותית בהבנת הנקרא בהשוואה לקבוצה ללא ADHD .בנוסף, רק קבוצת ה- ADHD הדגימה רזולוציה (דיוק יחסי של הניטור) שלילית. בקבוצת הפיגומים, לא היו הבדלים בהבנת הנקרא או ברזולוציה. נדידת-מחשבות מיתנה את ההבדלים בהבנת הנקרא בין משתתפים עם וללא ADHD ,אך רק בתנאי הביקורת. מסקנות: עבור לומדים עם ADHD ,שילוב הדרגתי של פיגומים מטה-קוגניטיביים עשוי לשפר את השפעת הנחיות לעיבוד מעמיק על הניטור, ולצמצם את השפעתה השלילית של נדידת- מחשבות על הבנת הנקרא. (מתוך המאמר)
שפה מקורית | עברית |
---|---|
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ בעריכת: דורית אולינק-שמש, אינה בלאו, ניצה גרי, אבנר כספי, יעל סידי, יורם עשת-אלקלעי,יורם קלמן, איל רובין) |
מקום הפרסום | רעננה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס |
עמודים | 18 (2023), 13ע-22ע |
מספר עמודים | 5 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2023 |
IHP publications
- ihp
- הבנה
- הבנת הנקרא
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- הפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות
- חשיבה מתבדרת
- טקסט -- ניתוח והערכה
- למידה
- מדיה דיגיטלית
- מטה-קוגניציה
- נדידת מחשבות
- ניטור
- פיגומים מטה-קוגנטיביים
- קריאה
- קריאה דיגיטלית
- קשב
- ריכוז (פסיכולוגיה)