עלייתו ונפילתו של האדם החדש: הקיבוץ בקולנוע הישראלי העכשווי

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

המאמר סוקר תחנות מרכזיות בייצוג הקיבוץ בקולנוע הישראלי בעשורים האחרונים של המאה העשרים, החל בביקורת החיים השיתופיים בייצוגי הקיבוץ של שנות השמונים וכלה בגעגוע לאוטופיה שהתממשה. המחברת פותחת בבחינת הסרט 'הוא הלך בשדות', היא מבחינה בין זמן כתיבת הספר שעליו מבוסס הסרט לבין התקופה שבה נוצר הסרט ומצביעה על השינוי החברתי שהתחולל בין שתי התקופות, שינוי הנוגע במציאות ובתרבות. לטענתה, הנשים בקולנוע הישראלי הן סמן הגבול שבין הפרט לקולקטיב. עוד היא טוענת כי קבלתן של נשים לכלל, בדומה לנאמנותן לאידיאות של הקבוצה, מוטלת תמיד בספק. היא מצביעה גם על השינוי שחל בקולנוע הישראלי בעקבות המהפך הפוליטי של שנת 1977. לדבריה, הביקורת על החברה הקיבוצית כפי שהיא עולה בקולנוע היא תוצר המהפך הפוליטי וחשבון הנפש של השמאל. היעלמותו ההדרגתית של הקיבוץ ממסך הקולנוע הישראלי משקפת את שקיעתו של הקיבוץ בתודעה הישראלית בכלל ואת הפיכתו לרגע נוסטלגי בהיסטוריה של המדינה.
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחבין הפרטי לכללי בהתיישבות היהודית בארץ ישראל (קובץ בעריכת אופירה גראוויס קובלסקי ויחיעם ויץ)
מקום הפרסוםחיפה
מוציא לאורמוסד הרצל לחקר הציונות - אוניברסיטת חיפה
עמודים146-163
מספר עמודים18
מסת"ב (מודפס)9789659268351
סטטוס פרסוםפורסם - 2020

IHP publications

  • ihp
  • Women in motion pictures
  • אדמה משוגעת (סרט)
  • הוא הלך בשדות (סרט)
  • החלוצות (סרט)
  • ילדי סטלין (סרט)
  • נועה בת שבע עשרה (סרט)
  • נשים בקולנוע
  • עתליה (סרט)
  • קיבוץ בקולנוע

RAMBI publications

  • rambi
  • Kibbutzim in motion pictures
  • Motion pictures -- Israel -- History -- 20th century
  • Motion pictures -- Israel -- History -- 21st century

פורמט ציטוט ביבליוגרפי