תקציר
במושג ה"אחר לחלוטין" מתבטאת תרומתו הגדולה של לוינס הן לפילוסופיה האתית והן לחשיבה על יחסי ספרות ומוסר. תרומה זו נשענת על ההמשגה החדשה שלוינס הציע לסובייקטיביות האנושית, שאינה מסתפקת בביקורת התבנית הניגודית וההירארכית, ואינה רואה בה את המסגרת היחידה להבנת יחסי הסובייקט וה"אחר". לעומת הפרדיגמה הנגטיבית, ה"אחר" הלווינאסי מציין הבדל ייחודי החורג מן ההוויה המתכוננת על ידי מערכות ההכרה של הסובייקט. זהו "אחר" הנושא ממד של ייחודיות חד פעמית, קונקרטית ובלתי ניתנת להמרה ולצמצום, החומקת מכל אפשרות להבנה ומכל הגדרה שהיא. פירוש הדבר שה"אחר" הלווינאסי אינו מתכונן בתהליך דיאלקטי מול הסובייקט; הוא אינו משרת את האחדות המדומיינת של הסובייקט או את תפישת העצמי שלו. הוא אינו חלק נוסף במערכי המשמעות הקיימים של הסובייקט, ואינו מקיים יחס של דומות עם מבנה ההכרה של הסובייקט. מכך נובע שהסובייקט אינו יכול לדעת את ה"אחר" ולא להמשיגו, להבינו או לייצגו.
שפה מקורית | עברית |
---|---|
עמודים (מ-עד) | 30-34 |
מספר עמודים | 5 |
כתב עת | מאזנים |
כרך | 84 |
מספר גיליון | 2-3 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2010 |
IHP publications
- ihp
- האחר
- לוינס, עמנואל -- 1906-1995
- ספרות ואתיקה
- פילוסופיה