משחקים דיגיטליים אלימים מנקודת מבטם של שחקנים

אנג'לה נהרה, אינה בלאו, שיזף רפאלי

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

משחקים דיגיטליים מהווים היום תחביב נפוץ, כאשר תכנים אלימים מתפקדים במשחקים אלה כגורם המגביר את אטרקטיביות המשחק. בחקר משחקים דיגיטליים ניתן לאתר גישות תיאורטיות שמובילות למסקנות סותרות: לפי מודל התוקפנות הכללי (General Aggression Model – GAM), חשיפה לתכנים אלימים תוביל להגברת רמת התוקפנות ותעורר נטיות שליליות של השחקנים, בעוד שתאוריית הקתרזיס Ferguson et al., 2010)‎) מדגישה את הפן החיובי של פורקן רגשות שליליים בסביבת המשחק, דבר שיפחית התנהגות אלימה מחוצה לו. מחקר זה בחן את ההשלכות של משחקים דיגיטליים אלימים על ההתנהגות של השחקנים בסביבת המשחק מנקודת מבטם. במחקר השתתפו 10 גברים בני 18 ומעלה מצפון הארץ שנוהגים לשחק משחקים דיגיטליים אלימים – תחרותיים ושיתופיים. ראיונות חצי מובנים ותצפיות מקוונות על המשחק נערכו בבתי השחקנים בחודשים פברואר-יולי 2014. נמצא כי השחקנים שמרבים לשחק משחקים שיתופיים התייחסו לתחושת ההשתייכות לקבוצת המשחק וציינו את העלייה במספר החברים ובאינטראקציה החברתית שנוצרת עם שחקנים אחרים בסביבת המשחק ומחוצה לו. כמו כן, נמצא כי המרואיינים ששיחקו משחקים שיתופיים ותחרותיים התייחסו ישירות להשלכה החיובית של משחקים דיגיטאליים אלימים על התנהגותם של השחקנים, הם טענו כי משחקים אלה מאפשרים פורקן רגשות שליליים וכי בזכות התנהגויות תוקפניות בתוך המשחק מתאפשר פורקן העצבים וגוברת תחושת הרוגע מחוץ למשחק. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם תיאוריית הקתרזיס ( Ferguson et al., 2010 ). עם זאת, בנוסף להשלכות החיוביות של שימוש במשחקים דיגיטליים, תיאורי המרואיינים הציגו גם את שלל התנהגויות התואמות לקריטריונים לשימוש הכפייתי בסביבות דיגיטליותYoung, 1996) .(
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים166-173
כרך11
סטטוס פרסוםפורסם - 2016
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 16 פבר׳ 201617 פבר׳ 2016
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2016/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה16/02/1617/02/16
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • אלימות
  • בריונות ברשת
  • משחקי מחשב ווידאו
  • תוקפנות

פורמט ציטוט ביבליוגרפי