מטפורות של למידה ושל למידה דיגיטלית: תובנות של מובילי תקשוב בית ספריים

רונן גרינברג, תמר ענבל-שמיר, אינה בלאו

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

מחקר זה בוחן את המשמעות שמעניקים מובילי התקשוב בבתי הספר לתרומת התקשוב לפדגוגיה, תוך פרשנותה באמצעות שלוש מטפורות כלליות לתהליכי למידה (Paavola, Lipponen & Hakkarainen, 2004) רכישת ידע, השתתפות ויצירת ידע וחמש מטפורות ללמידה דיגיטלית (Shamir-Inbal & Blau, 2016): ארגז כלים (toolbox), שחקן פעיל (active player), ראש יצירתי (creative mind), שולחן עבודה משותף (shared mobile desktop) ועולם מקושר (connected world). באמצעות השימוש במטפורות מחברי המאמר מבקשים להוסיף נקודת מבט חדשה על תפיסותיהם של מובילי התקשוב ועל הביטוי המעשי שלהן בשימושים הפדגוגיים אותם הם מקדמים בבתי הספר. המחקר מבוסס על ראיונות עם 13 מובילי תקשוב, מהם 8 רכזות תקשוב בית ספריות, ו-5 מדריכי אשכול, באחד המחוזות במשרד החינוך. נמצא כי המטפורה הנוכחת ביותר בדברי המשתתפים היא מטפורת היצירה, אשר זוכה ליותר אזכורים ממטפורת הרכישה הרווחת בדרך-כלל. מטפורת ההשתתפות לעומת-זאת, הוזכרה מחצית מהפעמים בהן הוזכרו שתי המטפורות האחרות. כל חמש המטפורות ללמידה דיגיטלית באות לידי ביטוי בשימושים השונים שתיארו מובילי התקשוב, דבר המעיד על כך שהם מכירים בתרומתם המגוונת של כלי התקשוב לפדגוגיה המותאמת לעידן הדיגיטלי. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומהMetaphors of Learning and of Digital Learning:: The Insights of School ICT Leaders
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים91-98
סטטוס פרסוםפורסם - 2017
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס השנים עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס 2017 - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 14 פבר׳ 2017 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2017/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה14/02/17 → …
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • ידע
  • למידה
  • מטפורה
  • מרכזי מקצוע

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'מטפורות של למידה ושל למידה דיגיטלית: תובנות של מובילי תקשוב בית ספריים'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי