תקציר
בכדי להתמודד עם התפשטות מגפת הקורונה, בתי ספר נאלצו לסגור את שעריהם והמורים נאלצו לעבור באופן פתאומי ללמידה מקוונת. במחקר משולב השיטות הנוכחי, 181 מורים בבית ספר יסודי וחט"ב במגזר היהודי והערבי בישראל מילאו שאלונים מקוונים בכדי לאפיין את האסטרטגיות הפדגוגיות בהן השתמשו בהוראת החירום מרחוק (ERT - Emergency Remote Teaching) בנוסף, נערכו ראיונות חצי-מובנים עם אחד-עשר רכזי תקשוב במטרה לחשוף מהן אסטרטגיות ה-ERT הסינכרוניות והאסינכרוניות בהן השתמשו המורים ( 119 הגידים). המהממצאים עולה כי מורי בתי הספר היסודיים השתמשו באופן מובהק יותר במשימות שמכוונות תלמידים ליצור תוצרים, והקצו יותר משימות אותנטיות עבור התלמידים על ידי המורים. המורים מהמגזר הערבי השתמשו יותר במובהק בשיעורים סינכרוניים, הפנייה לעבודה מתוך ספר/חוברת עבודה והפניית תלמידיהם להקשבה להרצאות מוקלטות/ או משודרות מטעם משרד החינוך, לעומת עמיתיהם במגזר היהודי. שימוש במשימות שמכוונות תלמידים ליצור תוצרים האסטרטגיות נמצא כמשתנה אשר מנבא בעוצמה הגבוהה ביותר את השימוש במשימות אותנטיות. בהמשך בוצעה טריאנגולציה בין הנתונים הכמותיים מהשאלון עם הנתונים האיכותניים שנאספו בראיונות עם רכזי התקשוב. הממצאים מראים כי המורים השתמשו בשבע אסטרטגיות ERT בהתאם למדיום שנבחר: אסטרטגיות למשימות אסינכרוניות ( 68% מההיגדים) ואסטרטגיות למפגשים סינכרוניים ( 32% היגדים). המסקנות והמשמעות לפיתוח המקצועי למורים ולפרקטיקה החינוכית נדונו. (מתוך המאמר)
שפה מקורית | עברית |
---|---|
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי |
כותר משנה של פרסום המארח | ספר הכנס השישה־עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס |
עורכים | אינה בלאו, אבנר כספי, יורם עשת, ניצה גרי, יורם קלמן, תרצה לוטרמן |
מקום הפרסום | רעננה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס |
עמודים | 187-194 |
מספר עמודים | 8 |
כרך | 16 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2021 |
IHP publications
- ihp
- אותנטיות (פילוסופיה)
- הוראה
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- למידה משמעותית
- מורים
- מערכת החינוך
- ערבים בישראל -- חינוך
- שיטות הוראה