מאחד-מול-רבים לאחד-על-אחד: פיתוח "תבונה דיגיטלית" ושילוב בין ידע טכנולוגי, פדגוגי ותוכני (TPACK (בתכנית מחשב לכל תלמיד ומורה

ענת נוסן, אינה בלאו, יהודה פלד

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

תכניות לשילוב מחשבים ניידים בתהליכי הוראה ולמידה במתכונת אחד על אחד, מחשב נייד לכל תלמיד ומורה, הולכות ותופסות תאוצה בבתי ספר המעוניינים לסייע לתלמידים לפתח מיומנויות רלוונטיות למאה ה-21. מחקר זה בחן הוראה ולמידה בכיתות אחד על אחד. המחקר מצליב בין נתונים איכותניים מתצפיות בלתי מתערבות בשיעורים של כל תלמידי כיתה ז' בחטיבת ביניים בבית ספר גדול בצפון הארץ לבין נתוני ראיונות חצי מובנים עם 15 מוריהם. הנתונים נאספו פעמיים: בתחילת שנת הלימודים תשע"ב ובסופה. בסך הכל נערכו 30 תצפיות ו-30 ראיונות. איסוף הנתונים התבצע בשנה השנייה של יישום תכנית אחד על אחד ברמה הבית ספרית. עם זאת, עבור המשתתפים במחקר הייתה זו השנה הראשונה של הוראה ולמידה באמצעות מחשבים ניידים. הממצאים נידונים במונחים של מודל המשלב בין ידע טכנולוגי, פדגוגי ותוכני TPACK וטענה בנוגע לחשיבות הפיתוח של "תבונה דיגיטלית" בקרב המשתמשים בטכנולוגיה. המורים המשתתפים הפגינו התפתחות ניכרת של ידע טכנולוגי, ולצידה התפתחות מתונה של קשרים בין טכנולוגיה ופדגוגיה ובין טכנולוגיה ותוכן. עם זאת, כצפוי במהלך השנה הראשונה להטמעה, לא נצפה שילוב של טכנולוגיה-פדגוגיה-תוכן. בשיעורים של חלק מהמשתתפים בלט שינוי בתפקיד המורה. הם תפקדו כמנחים היוצרים הזדמנויות למידה ותומכים בלמידה עצמאית ושיתופית של תלמידיהם באמצעות הכלים הדיגיטליים. מאידך, מורים רבים הפגינו קושי בניהול יעיל של הכיתה בשיעורים במתכונת של אחד על אחד. המחקר מציע חפיפה של מודל TPACK וגישת ה"תבונה דיגיטלית" ומספק המלצות עבור מקבלי החלטות ומעצבי תכניות לימודים. (מתוך המאמר).
כותר מתורגם של התרומהFrom One-to-Many to One-to-One: : Promoting "Digital Wisdom" and Technological Pedagogical and Content Knowledge in One Laptop per Student and Teacher Program
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים143-148
מספר עמודים6
סטטוס פרסוםפורסם - 2013

IHP publications

  • ihp
  • אמצעי עזר להוראה
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • למידה פעילה
  • מורים
  • מורים ותלמידים
  • מחשבים ניידים
  • תלמידים

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'מאחד-מול-רבים לאחד-על-אחד: פיתוח "תבונה דיגיטלית" ושילוב בין ידע טכנולוגי, פדגוגי ותוכני (TPACK (בתכנית מחשב לכל תלמיד ומורה'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי