תקציר
מערכת החינוך החלה מהלך של התאמה למאה ה-21. המחקר הנוכחי בחן תהליכי הוראה-למידה ב"כיתות חכמות". הישגים לימודיים ומעורבות תלמידים בשיעורי מתמטיקה, כישורי שפה, אנגלית וטכנולוגיה בקרב 180 תלמידי כיתות ה'-ו' הושוו בין שלושה תנאי ניסוי: למידה בשילוב לוח אינטראקטיבי (לו"א), בשילוב מקרן וללא טכנולוגיה. בנוסף, בוצעה הערכה באמצעות מחוון של שיעורים בשילוב לו"א שהוכנו ע"י ארבע מורות מבית ספר יסודי במקצועות שפורטו לעיל. המחוון בדק: בחירת פונקציות טכנולוגיות למימוש הרעיון הפדגוגי, אינטראקציות לסוגיה, גישה פדגוגית, שימוש בהוראה דיפרנציאלית, הקפדה על כללי עיצוב דיגיטלי ואופן השימוש במולטימדיה. הממצאים הראו כי ציוני התלמידים במבדק ידע אחרי הלמידה בשילוב לו"א היו גבוהים במובהק בהשוואה ללמידה בשילוב מקרן וללא טכנולוגיה. עם זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים בהישגים אחרי למידה בשילוב מקרן ולמידה ללא טכנולוגיה. מממצאי התצפיות עלה שמעורבות התלמידים הייתה גבוהה ביותר בשיעורים בשילוב לו"א, בינונית בשיעורים בשילוב מקרן והנמוכה ביותר בשיעורים ללא טכנולוגיה. תוצאות הערכה באמצעות המחוון הצביעו על התאמה טובה בין טכנולוגיה ופדגוגיה, שימוש בפונקציות הלו"א מעבר לאפשרויות המקרן, אינטראקטיביות רבה, יישום מוצלח של כללי עיצוב דיגיטלי ואופן השימוש במולטימדיה. בתוכניות הכשרה לשילוב לו"א מומלץ לשים דגש רב יותר על למידה דיפרנציאלית, במיוחד בקבוצות קטנות, על למידה מסתעפת שתכלול יותר קישורים למשאבי האינטרנט, על צורך בתיעוד השיעורים ופרסומם באתרי כיתה. (מתוך המאמר).
כותר מתורגם של התרומה | Interactive Whiteboards versus Projectors in Elementary Classrooms: Higher Involvement, Higher Achievement |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
כותר משנה של פרסום המארח | כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 122-130 |
מספר עמודים | 9 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2012 |
IHP publications
- ihp
- אמצעי עזר להוראה
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- הישגים לימודיים
- חינוך יסודי
- לוח חכם
- מורים
- מקרנים
- תלמידים