תקציר
מטרת המחקר הייתה לבחון האם וכיצד מתפקדת רשת חונכות חברתית כטכנולוגיית סיוע לתלמידים עם לקויות תקשורת ולתלמידים עם ליקויים קוגניטיביים בהתמודדותם עם ליקוייהם ובחיזוק ההון החברתי שלהם. כמו כן, בחן המחקר את תרומתם של החונכים מן הקבוצות השונות, ביניהם חונכים עם לקויות. נותחה הפעילות של 58 משתתפים פעילים ברשת חונכות חברתית, מתוכם 14 היו תלמידים בגילים 21-13 עם לקויות תקשורת, 11 תלמידים בגילים 21-13 עם ליקויים קוגניטיביים, 3 מורי התלמידים, 18 סטודנטים- חונכים (חלקם עם לקויות פיזיות) ו-12 חונכים-תלמידי תיכון במסגרת פרויקט מחויבות אישית. המתודולוגיה במחקר הייתה נטנוגרפית. הניתוח הצליב את הנתונים שהתקבלו מתצפיות על ההתנהגות המקוונת ברשת חונכות חברתית ומניתוח תוכן איכותני של הודעות, תגובות להודעות ותמונות שפרסמו המשתתפים. נמצא שהרשת משמשת כטכנולוגיה מסייעת, המאפשרת תהליכי פיצוי ותיקון לתלמידים עם הלקויות השונות ומאפשרת להם להגדיל את ההון החברתי. תרומת החונכים עם הלקויות הייתה גדולה ביותר. המסרים שלהם היו מעצימים, הם העלו נושאים הקשורים ללקות והיוו מודל מוצלח להתמודדות עם הלקות. ממצאי המחקר תורמים להבנת האופן בו משמשת רשת חונכות חברתית כטכנולוגיית סיוע לתלמידים עם לקויות, להעצמת תלמידים אלה ולפיתוח תהליכי חונכות מקוונת, תוך מתן הזדמנויות שוות לחונכים עם מוגבלויות. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | How Mentoring Social Network Can Become an Assistive Technology for Students with Communication Disabilities and Students with Intellectual Impairments? |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 156-165 |
כרך | 11 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2016 |
אירוע | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל משך הזמן: 16 פבר׳ 2016 → 17 פבר׳ 2016 https://www.openu.ac.il/innovation/chais2016/ |
כנס
כנס | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
---|---|
מדינה/אזור | ישראל |
עיר | רעננה |
תקופה | 16/02/16 → 17/02/16 |
כתובת אינטרנט |
IHP publications
- ihp
- אנשים עם מוגבלות
- הון חברתי
- העצמה
- חונכים וחונכות
- חניכות בחינוך
- טכנולוגיה מסייעת לאנשים עם מוגבלות
- רשתות חברתיות באינטרנט
- תלמידים