יום השואה בעיניים מתקדמות: אתניות, מעמד וחינוך בישראל

גל לוי, תמר ברקאי

פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

תקציר

A paper presented at the 12th Annual Conference of the Association of Israel Studies convened in Boston in June 1996. The principal of the Kedma academic high school in Tel-Aviv, Sam Shalom Shetreet, decided in 1995 to modify the traditional ceremony commemorating the Holocaust on Yom Hashoah in Israeli public schools by lighting a seventh torch, in addition to the six in memory of the six million Jewish victims, to commemorate other genocides and to protest against racism, thereby highlighting the universal aspects of the Holocaust. The act incited a public debate regarding commemoration of the Holocaust, ways to emphasize its uniqueness, the existence of progressive schools like "Kedmah, " and possible interpretations of the act. The school was established by Jews of Oriental origin who aspire to promote Oriental Jews who they allege are deprived of opportunities for promotion and to preserve their ethnic culture. Focuses on the Kedma school and surveys the events surrounding the ceremony on Yom Hashoah and the public debate which followed.
שפה מקוריתעברית
עמודים (מ-עד)27-46
מספר עמודים20
כתב עתפוליטיקה: כתב-עת למדע המדינה וליחסים בינלאומיים
כרך1
סטטוס פרסוםפורסם - 1998

IHP publications

  • ihp
  • Discrimination in education
  • Holocaust Remembrance Day
  • Israel -- Social conditions
  • Multiculturalism
  • Universalism
  • אוניברסליזם
  • יום הזיכרון לשואה ולגבורה
  • ישראל -- חברה
  • עצרות זיכרון
  • קדמה (רשת חינוך)
  • רב-תרבותיות
  • שוויון הזדמנויות בחינוך

RAMBI publications

  • rambi
  • Education -- Israel
  • Ethnic groups -- Israel
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Study and teaching -- Israel

פורמט ציטוט ביבליוגרפי