השוואה בין למידה פורמלית וא-פורמלית באמצעות טכנולוגיות דיגיטליות: סקר מייצג בקרב בני נוער בישראל

אינה בלאו, יובל דרור

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

בשנים האחרונות החלה בבתי הספר בארץ תנופה טכנולוגית רחבה שכוללת הטמעת כלים מגוונים להעצמת תהליכי הוראה-למידה. מערכת החינוך שואפת לסגור פערים בין שימוש בטכנולוגיה במסגרת בית הספר ומחוצה לו ולפתח בקרב התלמידים מיומנויות הנחוצות בעידן הדיגיטלי. מאמר זה מציג חלק מתוצאות של סקר מייצג בקרב בני נוער ישראלים בנוגע לשימוש בטכנולוגיות דיגיטלית למטרות למידה פורמלית וא-פורמלית. ראיון טלפוני מובנה בוצע עם 606 בנים ובנות בגילאים 12-18 מתוכם 456 יהודים ו-150 ערבים במהלך ספטמבר-אוקטובר 2012. התוצאות נידונות במושגי המודל לאוריינות דיגיטלית. מן התוצאות עלה שהתלמידים המשתמשים בטכנולוגיות הדורשות מיומנויות חזותיות (מצגת, סרטון, לוח אינטראקטיבי) תופסים אותן כיעילות ומעוררות עניין בלמידה בכיתה. עם זאת, בלמידה בבית תלמידים מגלים פחות עניין בלמידה מסרטונים מקוונים במסגרת מודל "כיתה הפוכה" והמודל נתפס כמועיל יותר במגזר הערבי בהשוואה למגזר היהודי. טכנולוגיות המבוססות על מיומנויות של חשיבה מסתעפת (אתרי כיתה) נתפסות על ידי התלמידים כיעילות, אך מעוררות פחות עניין. מיומנות יצירה (יכולת כתיבת טקסט או הכנת יצירת מולטימדיה מקוריים על בסיס מידע זמין ברשת ושיתוף בו אחרים) ומיומנויות מידע (יכולת למצוא מידע נחוץ ולהעריך את איכותו ואמינותו) באות לידי ביטוי בלמידה הפורמלית במידה נמוכה והמצב מחמיר במעבר מחטעבת הבינים לחטיבה העליונה. המאמר מציג המלצות לאנשי חינוך ולמקבלי ההחלטות במערכת. (מתוך המאמר).
כותר מתורגם של התרומהComparing Formal and Informal Learning by Digital Technologies: : Representative Survey of Israeli Youth
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
מקום הפרסוםרעננה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים34-42
מספר עמודים9
סטטוס פרסוםפורסם - 2013
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: הכנס השמיני לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס 2013 - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 19 פבר׳ 2013 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2013/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה19/02/13 → …
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • אוריינות מחשב
  • אמצעי עזר להוראה
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • טכנולוגיית המידע
  • כיתה הפוכה
  • למידה
  • מיומנויות וכישורים
  • נוער

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'השוואה בין למידה פורמלית וא-פורמלית באמצעות טכנולוגיות דיגיטליות: סקר מייצג בקרב בני נוער בישראל'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי