הונאה בלמידה בחינוך הממלכתי בישראל: נקודת מבטם של מורים והורים

עידית רותם, אינה בלאו, יורם עשת

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרסום בספר כנס

תקציר

המחקר הנוכחי בדק את תופעת ההונאה בלמידה במערכת החינוך הממלכתית בישראל, תוך התמקדות בעמדותיהם של מורים והורים כלפי התופעה, ובדרכי ההתמודדות שהם נוקטים על-מנת למנוע או להקטין אותה. נערכה הבחנה בין הונאה דיגיטלית ואנלוגית, בשלושת אופני ההערכה המרכזיים המקובלים במערכת החינוך - מבחנים, כתיבת עבודות והכנת שיעורי בית. המסגרת התיאורטית העומדת בבסיס המחקר מושתתת על המודל המושגי של פבלה (Pavela, 1997), אשר הבחין בין ארבעה סוגי הונאה בלמידה: רמאות, פלגיאריזם, פיברוק וסיוע להונאה. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות מובנים למחצה שנערכו עם 12 מורים ו-12 הורים לתלמידי יסודי, חטיבת ביניים ותיכון. ממצאי המחקר מראים כי הונאה דיגיטלית מוכרת למורים והורים בהקשר של פלגיאריזם יותר מאשר סוגי הונאה אחרים, ובהקשר של עבודות יותר מאשר סוגי הערכה אחרים. כמו כן נמצא כי הגורמים המקדמים ומעכבים הונאה מוכרים למרואיינים, בעיקר כאשר מדובר בהונאה אנלוגית. באשר לתפיסות האתיות של המשתתפים, לא נמצאה השפעה של הגורם הטכנולוגי על עמדותיהם של מורים והורים כלפי הונאה שמבצעים תלמידיהם / ילדיהם. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות העיצוב הפדגוגי של מטלות, כך שלא יזמנו הונאה דיגיטלית. הממצאים מצביעים על הצורך בהרחבת המודל המקורי של פבלה לסוגי ההונאה בלמידה, כך שיוכל להסביר באופן מקיף יותר את תופעת ההונאה בלמידה בעידן הדיגיטלי. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומהAcademic Dishonesty in the Israeli Public School System:: Teachers' and Parents' Perspectives
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
מקום הפרסוםרעננה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים198-208
מספר עמודים11
כרך11
סטטוס פרסוםפורסם - 2016
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, ישראל
משך הזמן: 16 פבר׳ 201617 פבר׳ 2016
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2016/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה16/02/1617/02/16
כתובת אינטרנט

הערה ביבליוגרפית

למאמר מצורף נספח הכולל את השאלות לראיון החצי מובנה עם מורים והורים

IHP publications

  • ihp
  • אתיקה
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • הורים
  • חינוך ממלכתי
  • למידה
  • מורים
  • רמאות

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'הונאה בלמידה בחינוך הממלכתי בישראל: נקודת מבטם של מורים והורים'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי