האם הערכת עמיתים עומדת בדרישות האיכות?

אורלי וייסר, תמר ענבל-שמיר, אינה בלאו

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

הערכת עמיתים חוסכת זמן למורה ומסייעת ללומדים לפתח מיומנויות של לומד עצמאי, חקר והערכת תוצרי למידה. לומדים המעריכים את עמיתיהם או את התוצרים שהפיקו עמיתיהם עשויים לשפר את הבנתם בחומר הנלמד, ואף את כישוריהם המטה-קוגניטיביים. למרות היתרונות הפדגוגיים הרבים ולמרות שהצורך בביצוע הערכה למספר לומדים גדול עולה, השימוש במתודולוגיה זו איננו נפוץ. אחת הבעיות העיקריות ביישום הערכת עמיתים היא החשש של מורים שרמת האובייקטיביות של ההערכה איננה גבוהה. מחקר זה בחן לאורך חמש שנים את איכות הערכת העמיתים שביצעו 168 סטודנטים בקורס אקדמי מקוון לתואר שני בחינוך. כחלק ממטלות הקורס, הסטודנטים כתבו ספר דיגיטלי והעריכו את התוצרים הדיגיטליים של עמיתיהם. בחינת איכות ההערכה התבצעה בשני כלי-מחקר. האחד, כמותי, ע"י השוואת תוצאות ההערכה שביצעו הסטודנטים לאלו שביצעה מעריכה חיצונית, השני, איכותני, ע"י ניתוח רפלקציות שמילאו הסטודנטים. באופן כללי, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הערכת הסטודנטים להערכת המעריכה החיצונית. אולם בבדיקה של הקריטריונים השונים שהרכיבו את שאלון ההערכה נמצאו מספר הבדלים. עבור קריטריונים המבוססים על התרשמות אובייקטיבית מהתוצר, נמצא שהערכת הסטודנטים הייתה גבוהה מזו של המעריכה החיצונית, ואילו עבור קריטריונים המבוססים על התרשמות סובייקטיבית מהתוצר, הערכת הסטודנטים העמיתים נמוכה מזו של המעריכה החיצונית. גם מניתוח הרפלקציות של הסטודנטים עולה שהמשוב אותו קיבלו הסטודנטים מעמיתיהם נתפס בעיניהם כמשוב איכותי. הסטודנטים תיארו את התרומה החיובית שהייתה לתהליך הערכת העמיתים ולמשוב שהתקבל בסופו. הםהסכימו עם המשוב שקיבלו מחבריהם, למדו ממנו על היבטים נוספים הקשורים לתוצר שיצרווקיבלו את ההמלצות לתוספות ולשיפורים. תוצאות המחקר עשויות לתרום לפיתוח ויישום תהליך מיטבי של הערכת עמיתים בקורס אקדמי מקוון, לפיתוח מיומנויות לומדים ולחסכון זמן עבודה של מורים בקורס מרובה משתתפים. (מתוך המאמר)
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הדיגיטלי: ספר הכנס השסעה-עשר לחקר חדשנות טכנולוגית וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס
כותר משנה של פרסום המארחהאוניברסיטה הפתוחה. המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה
עורכיםיורם עשת, אינה בלאו, אבנר כספי, ניצה גרי, יורם קלמן, תרצה לוטרמן, יעל סידי
מקום הפרסוםרעננה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס
עמודים17 (2022), ע13-ע23
סטטוס פרסוםפורסם - 2022

IHP publications

  • ihp
  • איכות
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • הערכת עמיתים
  • מדידה והערכה בחינוך
  • משוב
  • סטודנטים
  • סיקור עמיתים
  • ספר דיגיטלי
  • ספרים אלקטרוניים
  • קורס מקוון
  • רפלקטיביות

פורמט ציטוט ביבליוגרפי