תקציר
אחת המגמות שהולכת ותופסת תאוצה במערכות חינוך בעולם היא תקשוב יצירתי (creative computing). מחקרים קודמים הראו כי תקשוב יצירתי יכול להעצים ילדים ובני נוער הנמצאים מסיבה כלשהי בעמדה נחותה. בני נוער בסיכון לרוב מחזיקים תפיסות עצמי שליליות ותופסים את יכולותיהם כנמוכות מאלה של עמיתיהם "הנורמטיביים". אחת הדרכים לשנות תפיסות האדם לגבי ) יכולותיו מוצעת על ידי הגישה "תיאוריות סמויות של אינטליגנציה" (Implicit Theories of Intelligence - ITI; Dweck, 1999, 2008). הניסוי המתואר במאמר זה בחן את ההשפעה של התערבות קצרה (1) על שינוי בתפיסת האינטליגנציה – מתפיסתה הקבועה (entity view) לתפיסת האינטליגנציה כניתנות להתפתחות ושינוי (incremental view) ו-(2) על איכות הפרויקטים של תקשוב יצירתי בקרב בני נוער בסיכון ותלמידים נורמטיביים. המשתתפים, 115 בני נוער בגילאים 17-14, מחציתם בני נוער בסיכון, הוקצו אקראית לתנאי הניסוי. קבוצת הניסוי צפתה בהרצאה מוקלטת המציגה שינויים מוחיים תוך דגש על גמישות ויכולת התפתחות של אינטליגנציה (Blackwell et al., 2007) , בעוד שהרצאתה של קבוצת הביקורת הדגישה מסר ניטרלי של פיתוח יצירתיות. לאחר ההתערבות, כל המשתתפים קיבלו הדרכה מקוונת לשימוש בסיסי בסביבה לתכנות יצירתי Scratch ועיצבו פרויקטים דיגיטליים בהם הציגו איך הם רואים את עצמם בעוד חמש שנים. לבסוף, המשתתפים מילאו שאלון תפיסות סמויות של אינטליגנציה (Dweck, 1999). התוצאות הראו יותר תפיסות אינטליגנציה כמתפתחת בקבוצת הניסוי בהשוואה לקבוצת הביקורת ובקרב תלמידים נורמטיביים בהשוואה לבני נוער בסיכון. באופן מפתיע ובניגוד להשערת המחקר, הפרויקטים בסקראטץ' של בני נוער בסיכון, במיוחד אלה בקבוצת הניסוי, דורגו על ידי מעריכים חיצוניים כיותר יצירתיים, בעלי עיצוב אסתטי ומעבירים בצורה בהירה יותר את המסר בהשוואה לפרויקטים של תלמידים נורמטיביים. נראה כי התערבות לשינוי תיאוריות סמויות של אינטליגנציה בסביבת תקשוב יצירתי מהווה שיטת הכשרה יעילה ודרך לפיתוח יצירתיות בקרב תלמידים. הגדלת מספר צעירים התופסים אינטליגנציה כמתפתחת ומסוגלים לעצב את דימויים העתידי באמצעות תקשוב יצירתי עשויה לתרום להעצמה ורווחת התלמידים, לשפר למידה ולחזק יצירתיות. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Can I Become Smarter?: Creative Computing and Changing Implicit Theories of Intelligence among At-risk Youth and Normative Students |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
כותר פרסום המארח | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
מוציא לאור | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
עמודים | 44-51 |
כרך | 11 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2016 |
IHP publications
- ihp
- אינטליגנציה
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- הערכה עצמית
- יצירתיות
- נוער בסיכון
- תוכנות מחשבים
- תלמידים