דיבורים ברשת: הקשר בין מאפייני אישיות, סוג אמצעי התקשורת ונושא השיחה לבין נכונותם של אנשים להשתתף בדיון סינכרוני מקוון

אינה בלאו, עזי ברק

פרסום מחקרי: פרק בספר / בדוח / בכנספרק

תקציר

ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות מאפשרת להגביר שימוש בכלים סינכרוניים בלמידה המקוונת ולקיים אינטראקציה ב"זמן אמת" בין לומדים ומלמדים. מידת ההשתתפות בדיון מושפעת, בין השאר, משימוש באמצעי תקשורת שונים, מנושא השיחה, ומגורמי אישיות של המתקשרים. שתי תכונות האישיות הנחשבות כמשמעותית בהשפעתן על התנהגויות מקוונות שונות הן מוחצנות-מופנמות ונוירוטיות. במחקר הנוכחי נבדק הקשר בין רמת המוחצנות-מופנמות ורמת הנוירוטיות של משתתפים, ומידת רגישות נושא דיון (דיון בנושא מחיי יום יום לעומת דיון בנושא המתייחס לקונפליקט רגיש), לבין הנכונות להשתתף בדיון קבוצתי שמתנהל בצ'ט קבוצתי טקסטואלי, בועידת קול, ובמפגש פנים אל פנים. המשתתפים במחקר היו 405 משתמשי רשת האינטרנט בישראל מגיל 18 ומעלה אשר מילאו שאלון מקוון לדיווח עצמי. מהממצאים עולה כי באופן כללי, המשתתפים העדיפו דיון בנושא שגרתי על-פני דיון בנושא רגיש, ותקשורת פנים אל פנים על פני דיון באמצעות האינטרנט. בשימוש בתקשורת מקוונת הובעה העדפה לצ'ט על פני דיון קולי. יתכן כי מעבר להשפעת סוג אמצעי התקשורת, העדפות המשתתפים הושפעו משימוש בפועל רב יותר בצ'ט בהשוואה לשימוש בשיחות קול, כמו גם מהעדפה כללית למפגש אנושי ללא תיווך מחשב. בדיקת התנהגות המתקשרים בפועל, מעבר להצהרות וביטוי עמדות בלבד, עשויה לאפשר לעקוף חלק מן ההשפעות האלה. בהתאם להשערות, נמצא כי נכונות להשתתף בדיון מושפעת גם מגורמים אישיותיים של המשתתפים: מוחצנים ובעלי רמת נוירוטיות נמוכה העדיפו תקשורת באמצעים חושפים יותר בעוד שמופנמים העדיפו שימוש בצ'ט, ובעלי רמת נוירוטיות גבוהה העדיפו דיון בצ'ט יותר מבעלי רמת נוירוטיות נמוכה. מידת רגישות נושא הדיון העצימה חלק מהבדלים אלה. מממצאי המחקר ניתן ללמוד על התנהגות לומדים בכיתה מקוונת סינכרונית ולהתאים סביבת למידה לסוג הנושא וללומדים בעלי תכונות אישיות שונות. (מתוך המאמר).
כותר מתורגם של התרומהTalking about, Talking Online:: The Effect of Personality Characteristics, Medium Type and Discussion Topic on People's Willingness to Participate in Synchronous Online Discussion
שפה מקוריתעברית
כותר פרסום המארחהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
כותר משנה של פרסום המארחכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
מוציא לאורהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
עמודים14-24
מספר עמודים11
סטטוס פרסוםפורסם - 2009
אירועהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי 2009
: כנס צ'ייס השנתי למחקרי טכנולוגיות למידה
- האוניברסיטה הפתוחה , רעננה, ישראל
משך הזמן: 18 פבר׳ 2009 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2009/

כנס

כנסהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי 2009
מדינה/אזורישראל
עיררעננה
תקופה18/02/09 → …
כתובת אינטרנט

IHP publications

  • ihp
  • אישיות
  • הוראה ולמידה מתוקשבות
  • קבוצות דיון ושיח באמצעות מחשבים
  • תכונות בני אדם (פסיכולוגיה)
  • תקשורת בין-אישית

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'דיבורים ברשת: הקשר בין מאפייני אישיות, סוג אמצעי התקשורת ונושא השיחה לבין נכונותם של אנשים להשתתף בדיון סינכרוני מקוון'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי