"קליקרים" כסיוע ללקויי למידה, לוחות אינטראקטיביים לקידום מצוינות: תרומת טכנולוגיה לתלמידים ברמה אקדמית שונה

Translated title of the contribution: "Clickers" Assisting Learning Disabilities, Interactive Whiteboards Empowering Excellence: : Technology Contribution to Students at Different Academic Levels

אדוה ברזל-רובין, אינה בלאו

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

שימוש ב"קליקרים" בכיתה מקדם למידה פעילה ומגביר את מעורבות התלמידים בשיעורים. אנונימיות המשוב מאפשרת השתתפות פעילה ללא חשש מביקורת וכך עשויים הקליקרים להוות טכנולוגית סיוע המחזקת תפקוד תלמידים לקויי למידה המאופיינים ברמה נמוכה של הישגים, יעילות הביצוע, מוטיבציה והערכה עצמית. לוחות אינטראקטיביים מאפשרים הצגת תכני מולטימדיה אשר תומכת ברכישת ידע. עם זאת, השתתפות פעילה בשיעורים בשילוב לוחות אינטראקטיביים נמוכה מהשתתפות בשיעורים בשילוב קליקרים. מחקר זה בוחן באיזה אופן טכנולוגיית למידה (קליקרים ולוחות אינטראקטיביים, לוחות אינטראקטיביים לבדם, ולמידה ללא טכנולוגיה) באינטראקציה עם רמה אקדמית של תלמידים (מכיתת מצוינות, כיתה רגילה וכיתה מקדמת של תלמידים לקויי למידה) משפיעות על הישגים, חווית הלמידה, יעילות הביצוע, מוטיבציה ללמידה והערכה עצמית. במחקר השתתפו 74 תלמידי כיתה ט' מבית ספר על יסודי גדול בצפון הארץ המטמיע קליקרים ולוחות אינטראקטיביים: תלמידי כיתת מצוינות (מופ"ת), כיתה רגילה וכיתה מקדמת, ומורה מנוסה לשפה. הניסוי כלל 9 שיעורי שפה כפולים, 3 שיעורים בכל כיתה, עם הקצאה אקראית של תנאים טכנולוגיים ורוטציה של שלושת הנושאים הנלמדים. התוצאות הראו שהישגים, תפיסת הלמידה, יעילות הביצוע, ומוטיבציה ללמידה של תלמידי כיתה מקדמת נתרמו יותר משילוב הקליקרים. זאת ככל הנראה בגלל השתתפות פעילה מוגברת המלווה במשוב אנונימי. לעומת זאת, תלמידי כיתת מצוינות העדיפו למידה בגישה הקוגניטיבית, ושילוב לוחות אינטראקטיביים תרם יותר לאפקטיביות למידה זו והפך אותה לנעימה יותר. (מתוך המאמר).
Translated title of the contribution"Clickers" Assisting Learning Disabilities, Interactive Whiteboards Empowering Excellence: : Technology Contribution to Students at Different Academic Levels
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי:
Subtitle of host publicationכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages43-52
Number of pages10
Volume8
StatePublished - 2013
Eventהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: הכנס השמיני לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס 2013 - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, Israel
Duration: 19 Feb 2013 → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2013/

Conference

Conferenceהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי
Country/TerritoryIsrael
Cityרעננה
Period19/02/13 → …
Internet address

IHP publications

  • IHP
  • Active learning
  • Computer-assisted instruction
  • Learning
  • Learning disabilities
  • School children
  • Teaching -- Aids and devices

Cite this