סימולציות בעולמות וירטואליים תלת ממדיים (Worlds Virtual 3D) להכשרה מקצועית: כיצד להגביר שיתוף פעולה בקרב צוותי רפואה במד"א? (מאמר קצר)

טליה אור גריף, תמר ענבל-שמיר, אינה בלאו

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

עולמות וירטואליים (virtual worlds) מתבססים על טכנולוגיית מציאות מדומה (Virtual Reality) ומאפשרים הצגה של סיטואציות מציאותיות תלת מימדיות בתוך סביבה ממוחשבת. המחקר התבסס על תיאוריית הפעילות ועל תיאוריית הפעילות לבחינת משחקים רציניים. מודלים אלה מדגישים את יחסי הגומלין בין מרכיבי העולמות הוירטואלים השונים: פעילות משתמשים, מעצבי ההכשרה בסביבה הוירטואלית והגדרתם הפורמלית כמשחקים רציניים. המחקר הנוכחי חקר את מאפייני ההוראה והלמידה, המתקיימים בסביבות הוראה וירטואליות תלת-ממדיות (3DVW), בפיילוט הכשרה של אנשי רפואת חירום בארגון מד"א (מגן-דוד-אדום). דרך תפיסותיהם של צוותי רפואה אלו, ביקשנו לבחון מהו הערך המוסף בשימוש ב-3DVW .כ-27 מתנדבי ועובדי ארגון מד"א אשר התנסו בסימולציות הוירטואליות וחוו את השימוש בהןבאופן אישי, רואיינו בראיונות מובנים למחצה. המשתתפים תיארו מאפיינים עיקריים של למידה בסביבת ההכשרה שסייעו להעמיק את ההבנה שבחווית ההכשרה שחוו. הממצאים מראים שאפקטיביות הלמידה נמצאה כערך המוסף המרכזי בקרב משתתפי המחקר בהכשרה ב-VR .מכאן שלסימולטור ישנה יכולת להפוך את הלמידה ליעילה וטובה יותר, כך-גם לשפר רכישת מיומנויות מקצועיות בצוותי רפואה. לבסוף, נמצא שלמידה בסביבה הווירטואלית מעוררת מוטיבציה והנאה והינה בעלת ערך מוסף רפואי, מאפשרת אימון ללא נזק ותרגול פרוצדורות רפואיות מורכבות. ממצאים אלה מחזקים את המגמה החיובית בהטמעת טכנולוגיית VR בהכשרות רפואיות בארגון מד"א ובארגונים נוספים המבקשים להשיג מטרות הכשרה בצורה יעילה, תוך חיבור ללומדי דור המילניום. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הדיגיטלי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ בעריכת: דורית אולינק-שמש, אינה בלאו, ניצה גרי, אבנר כספי, יעל סידי, יורם עשת-אלקלעי, יורם קלמן, איל רובין)
Place of Publicationרעננה
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס
Pages18 (2023), 85ע-90ע
Number of pages73
StatePublished - 2023

IHP publications

  • IHP
  • Imaging systems
  • Occupational training
  • Virtual reality

Cite this