Abstract
משחקים דיגיטליים מהווים היום תחביב נפוץ, כאשר תכנים אלימים מתפקדים במשחקים אלה כגורם המגביר את אטרקטיביות המשחק. בחקר משחקים דיגיטליים ניתן לאתר גישות תיאורטיות שמובילות למסקנות סותרות: לפי מודל התוקפנות הכללי (General Aggression Model – GAM), חשיפה לתכנים אלימים תוביל להגברת רמת התוקפנות ותעורר נטיות שליליות של השחקנים, בעוד שתאוריית הקתרזיס Ferguson et al., 2010)) מדגישה את הפן החיובי של פורקן רגשות שליליים בסביבת המשחק, דבר שיפחית התנהגות אלימה מחוצה לו. מחקר זה בחן את ההשלכות של משחקים דיגיטליים אלימים על ההתנהגות של השחקנים בסביבת המשחק מנקודת מבטם. במחקר השתתפו 10 גברים בני 18 ומעלה מצפון הארץ שנוהגים לשחק משחקים דיגיטליים אלימים – תחרותיים ושיתופיים. ראיונות חצי מובנים ותצפיות מקוונות על המשחק נערכו בבתי השחקנים בחודשים פברואר-יולי 2014. נמצא כי השחקנים שמרבים לשחק משחקים שיתופיים התייחסו לתחושת ההשתייכות לקבוצת המשחק וציינו את העלייה במספר החברים ובאינטראקציה החברתית שנוצרת עם שחקנים אחרים בסביבת המשחק ומחוצה לו. כמו כן, נמצא כי המרואיינים ששיחקו משחקים שיתופיים ותחרותיים התייחסו ישירות להשלכה החיובית של משחקים דיגיטאליים אלימים על התנהגותם של השחקנים, הם טענו כי משחקים אלה מאפשרים פורקן רגשות שליליים וכי בזכות התנהגויות תוקפניות בתוך המשחק מתאפשר פורקן העצבים וגוברת תחושת הרוגע מחוץ למשחק. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם תיאוריית הקתרזיס ( Ferguson et al., 2010 ). עם זאת, בנוסף להשלכות החיוביות של שימוש במשחקים דיגיטליים, תיאורי המרואיינים הציגו גם את שלל התנהגויות התואמות לקריטריונים לשימוש הכפייתי בסביבות דיגיטליותYoung, 1996) .(
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
Subtitle of host publication | כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 166-173 |
Volume | 11 |
State | Published - 2016 |
Event | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי:: הכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, Israel Duration: 16 Feb 2016 → 17 Feb 2016 https://www.openu.ac.il/innovation/chais2016/ |
Conference
Conference | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: |
---|---|
Country/Territory | Israel |
City | רעננה |
Period | 16/02/16 → 17/02/16 |
Internet address |
IHP publications
- IHP
- Aggressiveness
- Computer games
- Cyberbullying
- Violence