הקול ברשת או הכול ברשת? פגיעות ועדות להטרדות ברשת של תלמידים עם לקות למידה, הפרעת קשב ולקויות חושיות

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

התקשורת ברשת נהפכה לחלק חיוני ובלתי נפרד מחיי החברה של בני הנוער. השימוש ברשת בקרב מתבגרים תורם ללמידה, להרחבת קשרים חברתיים ולפנאי אך גם מגביר את האלימות ברשת. באלימות ברשת נעשה שימוש לרעה בסמכות או בכוח באמצעות מחשב וטלפונים ניידים, בכלל זה שליחת הודעות מעליבות, סרטים ותמונות פוגעניות. המחקר בחן באמצעות ניתוח איכותני את ביטויי ההתנסויות האישיות של תלמידים מתבגרים, שלהם קשיים שונים המשולבים בכיתות רגילות, בהטרדות ובהצקות ברשת. אוכלוסיית המחקר כללה 181 תלמידים בגיל 14-16 (78 תלמידים עם לקות למידה, 77 תלמידים עם ADHD ו-26 תלמידים עם לקות בראייה או בשמיעה). התלמידים תיארו בכתב הטרדות שחוו ברשת או שהיו עדים להן כלפי מישהו אחר ברשת. ניתוח השיח בין שלוש קבוצות התלמידים בעלה כי בין 42% ל-44% מהתלמידים חוו הצקות והטרדות ברשת. התמות העיקריות שנמצאו נוגעות לאופי הפגיעה (חשיפת ההתנסות האישית ומשך הפגיעה מאלימות ברשת) ודרכי ההתמודדות עם אלימות ברשת. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)88-104
Number of pages17
Journalעיונים בשפה וחברה
Volume7
Issue number1-2
StatePublished - 2015

IHP publications

  • IHP
  • Aggressiveness in adolescence
  • Aggressiveness in children
  • Bullying
  • Children with disabilities
  • Children with mental disabilities
  • Cyberbullying
  • Invective
  • Online social networks

Cite this