Abstract
במחקר המתואר במאמר זה מוצג תהליך של שינוי תפיסתי בקרב סטודנטים. השינוי היה בתפיסתם של הסטודנטים את המושג "מערכות חברתיות-אקולוגיות" - בסיום התהליך הם בחנו את המושג מנקודת מבט אחרת מאשרת בתחילתו. המעבר מלמידה בכיתת הלימוד ללמידה חוץ-כיתתית הצריך תיווך בכמה רמות. על מנת לאפשר לכל אחד מהסטודנטים לחוות שינוי תפיסתי אישי נעשה שימוש בהוראה קשובה וברכיביה היישומיים: הלמידה הדינמית והמסע החשיבתי. השגת הבנה מושגית באמצעות הוראה כיתתית מצריכה תיווך כפול. ראשית, יש ללמוד את המושג הנלמד ומגוון היבטיו. במקרה הנדון נעשה באמצעות קורס אשר כלל סיורים במערכות חברתיות-אקולוגיות. שניתף יש צורך בהוראה הקשובה למקומם של הלומדים. במקרה הנדון נעשה שימוש בציורים של הסטודנטים - שניים בכל אחד מהסיורים, שישה בסך הכול. הציורים אפשרו לעמוד על תהליכי הלמידה של הסטודנטים בזמן אמת. במהלך המחקר פותח כלי שאפשר לנתח את הציורים ולקבוע את רמת ההבנה של הסטודנטים את המושג מערכות חברתיות-אקולוגיות. ניתוח הציורים הראה כי חל שיפור ברמת הבנתם הכוללת של הסטודנטים את המושג הנלמד. בד בבד התגלה תהליך הלמידה של כל אחד מהסטודנטים: היו כאלה שחל אצלם שינוי תפיסתי משמעותי בהבנה המושגית, ולעומת זאת אצל אחרים לא השתנתה רמת ההבנה המודגית למרות ההתנסות בכמה סביבות. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Creating conceptual change through attentive teaching to understand the concept social-ecological systems |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 77-104 |
Number of pages | 28 |
Journal | דפים |
Volume | 75 |
State | Published - 2021 |
Externally published | Yes |
IHP publications
- IHP
- Biotic communities
- Social ecology
- Learning
- Teaching
- Teacher-student relationships
- Mindfulness (Psychology)
- Mediated learning experience
- Concepts
- School field trips
- Perception
- Change (Psychology)
- School children
- Painting
- College students
- Comprehension
- Thought and thinking