גורמי מפתח לניבוי מדדי הצלחה ממוקדי לומד בקורסים מקוונים, פתוחים ורבי משתתפים - שביעות רצון ומילוי ציפיות

איל רבין, יורם קלמן, מרקו קאלז

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מטרת המחקר הינה לזהות את המנבאים לשני מדדי הצלחה ממוקדי לומד בקורסים פתוחים, מקוונים ומרובי משתמשים (קורסי מוק): שביעות הרצון מהשתתפות בקורס ומילוי-ציפיות הלומד מהקורס. בניגוד למחקרים קודמים, בהם ההתמקדות הינה במדדי הצלחה שנקבעו על ידי מפתחי הקורס כגון התמדה וקבלת תעודת סיום קורס, במחקר זה מוצע כי המדדים שנבחרו בו מתאימים יותר בהקשר של למידה לא פורמלית לאורך החיים. מידע שנדלה אודות 125 משתתפים בקורס מקוון באמצעות שילוב של שאלוני דיווח עצמי לפני ואחרי הקורס בשילוב עם התנהגות הלומדים בקורס בפועל איפשרו לבחון את השפעת מאפייני המשתתפים על התנהגותם בפועל ועל מדדי ההצלחה שלהם. באמצעות שימוש במודל משוואות מבניות (SEM) נמצא כי מינו של המשתתף, מידת החשיבות שהוא מייחס ליתרונות ההשתתפות בקורס, המוכוונות העצמית ללמידה מסוג הצבת יעדים, מספר הבחנים בהם המשתתף נבחן ומשך זמן ההשתתפות בקורס ניבאו את מידת מילוי-הציפיות של המשתתף מהקורס. כמו כן, מידת החשיבות שהמשתתף מייחס ליתרונות ההשתתפות בקורס והמוכוונות העצמית ללמידה מסוג הצבת יעדים ניבאו את שביעות הרצון מהקורס, וכן מספר שיעורי הווידאו בהם צפה המשתתף. מוצגים הסברים תיאורטיים והצעות לשימוש בממצאי המחקר.
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages13 (2018), 166ע-158ע
Number of pages146
StatePublished - 2018

IHP publications

  • IHP
  • Attitude (Psychology)
  • College students
  • Content (Psychology)
  • Learning
  • MOOCs (Web-based instruction)
  • Satisfaction
  • Success
  • הצלחה
  • למידה
  • סטודנטים
  • עמדות
  • קורס MOOC
  • שביעות רצון

Cite this