אוריינות דיגיטלית: מיומנויות חשיבה בסביבות דיגיטליות

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המונח "אוריינות דיגטלית" מתאר לא רק את היכולת להשתמש בתוכנה או להפעיל מכשיר דיגיטלי; הוא כולל מגוון רחב של מיומנויות מורכבות בתחומים שונים: הקוגניטיבי, המוטורי, הסוציולוגי והרגשי. משתמשים זקוקים למיומנויות אלה כדי לפעול ביעילות בסביבה דיגיטלית: "לקרוא" הוראות מממשקים גראפיים; להשתמש בשיעתוק דיגיטלי של חומרים קיימים כדי ליצור חומרים חדשים ומשמעותיים; להפיק ידע באמצעות ניווט בסביבות היפרמדיה לא-לינאריות; להעריך את איכות המידע ואת תקפותו ולהיות בעלי הבנה בוגרת ומציאותית של ה"כללים" המקובלים במרחב הממוחשב. המאמר מציע מסגרת מושגית מפורטת חדשה בעבור מיומנויות החשיבה הנכללות במונח "אוריינות דיגיטלית": חשיבה צילומית-חזותית (PHOTO-VISUAL THINKING); חשיבת שיעתוק (REPRODUCTION THINKING); חשיבה מסתעפת (BRANCHING THINKING); חשיבת מידע (INFORMATION THINKING) וחשיבה חברתית-רגשית (SOCIO-EMOTIONAL THINKING). שימוש במסגרת זו לצורך הערכה של איכות עבודתם של לומדים בסביבה דיגיטלית עשוי לספק לחוקרים ולמפתחים אמצעי תקשורת טובים יותר, שישפרו את יכולת העיצוב וההפקה של סביבות מכוונות-משתמש Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)61-78
Number of pages18
Journalסקריפט: אורינות - חקר עיון ומעש
Volume7-8
StatePublished - 2004

IHP publications

  • IHP
  • Computer literacy
  • Information science
  • Literacy
  • Thought and thinking

Cite this