ملخص
בשנים האחרונות מתרבים במערכות החנוך מיזמים של הטמעת חדשנות טכנולוגית המתבצעים על פי הדגם המכונה "איי חדשנות". לפי דגם זה, החדשנות הטכנולוגית מוטמעת ב"איים קטנים" בתוך הארגון, בתקווה שאיי חדשנות אלה יהפכו דגם לחיקוי, יחלחלו לכלל הארגון, ינחילו לו את ערכיהם ויובילו להיווצרות חדשנות כוללת ולתרבות ארגונית חדשה. "איי חדשנות" נוצרים בשני מנגנונים עקריים: החלטות המתקבלות מלמעלה ע"י מנהלי המערכת, ויוזמות ספונטניות מקומיות מלמטה של "משוגעים לדבר". ממחקרי הטמעת חדשנות טכנולוגית במערכת החנוך עולה כי בדרך כלל "איי חדשנות" נכשלים בהנחלת החדשנות לכלל הארגון ובמעבר לחדשנות כוללת. מאמר זה נעזר בשלוש תאוריות ארגוניות בולטות: התאוריה המוסדית, תאוריית הקשרים הרופפים ותאוריית החדשנות המשבשת לנתוח הסיבות העיקריות לכשלונות אלו. המאמר מתריע מפני הקבעון שרבים מ"איי החדשנות" גורמים להתנהלותם של ארגונים, וכן מתריע מפני שמוש בלתי מושכל ובלתי מבוקר בדגם זה להטמעת חדשנות טכנולוגית.
العنوان المترجم للمساهمة | The islands of Innovation model: : Analyzing the causes of success and failure in the integration of innovative educational technologies |
---|---|
اللغة الأصلية | العبريّة |
الصفحات (من إلى) | 1-21 |
عدد الصفحات | 21 |
دورية | מעוף ומעשה במכללת אחוה |
مستوى الصوت | 14 |
حالة النشر | نُشِر - 2012 |
IHP publications
- !!ihp