ملخص
מחקרים עכשוויים מצביעים על כך שהשימוש היעיל בטכנולוגיות ללמידה והוראה מחייב לומדים ומלמדים לשלוט במגוון מיומנויות קוגניטיביות וחברתיות-רגשיות, המכונות "מיומנויות אוריינות דיגיטלית (digital literacy skills)" או "כישורי המאה ה-21 (century st 21 competencies"). במחקר זה נעזרנו בשיטה מעורבת (mixed method) לניתוח הספרות האקדמית-חינוכית מ-37 שנים (2016 -1980), כבסיס לזיהוי מגמות שינוי לאורך זמן בעיסוק המחקר במיומנויות האוריינות הדיגיטלית. המחקר התמקד בחקר שבע מיומנויות הליבה של האוריינות הדיגיטלית העומדות במרכז הדיון התאורטי בתחום: אוריינות מידע (information literacy), חשיבה ביקורתית (critical thinking), יצירתיות (creativity), כישורים חברתיים-רגשיים socio-) emotional skills ), פתרון בעיות (problem solving) שיתוף פעולה (collaboration) , ותקשורת (communication). הנתונים נאספו באמצעות שאילתות חיפוש מתקדמות של פרסומים שפיטים במסד הנתונים של Education Resources Information Center – ERIC . ממצאי המחקר מצביעים על כך שלמרות חשיבותן לשימוש יעיל בלמידה והוראה, האזכור של מיומנויות האוריינות הדיגיטלית בספרות המחקר החינוכית הינו שולי. האם יש בכך בכדי לרמוז על כך שהמחקר של התחום הגיע למיצוי? או להפך, שהבנת טיבן של מיומנויות האוריינות הדיגיטלית עדיין מצויה בחיתוליה?
اللغة الأصلية | العبريّة |
---|---|
عنوان منشور المضيف | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה |
مكان النشر | רעננה |
ناشر | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
الصفحات | 134-139 |
عدد الصفحات | 6 |
مستوى الصوت | 14 |
حالة النشر | نُشِر - 2019 |
IHP publications
- !!ihp