הקתדרלה והבזאר - בין שני מודלים עסקיים למגזר ההשכלה הגבוהה

איל רבין, יורם קלמן, Marco Kalz

نتاج البحث: فصل من :كتاب / تقرير / مؤتمرفصل

ملخص

האם ההשכלה הפתוחה תחליף את מוסדות ההשכלה הגבוהה המסורתיים או תשתלב בהם? השינויים, הנובעים מחדשנות דיגיטלית, הובילו לתחזיות רבות לגבי עתידה של ההשכלה הגבוהה המסורתית. על פי תחזיות רבות, המהפכה הדיגיטלית ומשאבי למידה פתוחים חינמיים, יובילו להכחדת האוניברסיטאות המסורתיות באמצעות השכלה פתוחה לכל. במאמר זה החוקרים בוחנים את ההנחות העומדות בבסיס תחזיות אלה באמצעות הצגה של כלי אנליטי להבנת השפעת החדשנות הדיגיטלית על המודלים העסקיים של ההשכלה הגבוהה. ניתוח המודלים העסקיים מאפשרת בחינה ביקורתית של שני נרטיבים נפוצים לגבי עתיד מגזר ההשכלה הגבוהה – החלפה ושיבוש. בחינת המודל מבוססת על השוואה של מגזר ההשכלה הגבוהה למגזר פיתוח התוכנה באמצעות המטפורה של ה'קתדרלה והבזאר' שהציע ( Raymond (1999. ריימונד משתמש במטפורה זו על מנת להשוות בין תהליכי הפיתוח של תוכנות מסחריות (הקתדרלה) לתהליכי הפיתוח של תוכנות קוד פתוח (הבזאר). החוקרים מקבילים את מערכת הגומלין בין תהליכי הפיתוח של התוכנות המסחריות לתהליכי הפיתוח של תוכנות קוד פתוח למערכת היחסים בין המוסדות להשכלה גבוהה (הקתדרלה) להשכלה הפתוחה (הבזאר). הפרספקטיבה ההיסטורית שיש ממגזר פיתוח התוכנה מאפשרת הבנה של השינויים החלים במגזר ההשכלה הגבוהה ולביקורת על הנרטיבים הנפוצים בשיח אודות פירוק והעלמות של האוניברסיטאות המסורתיות בעידן הדיגיטלי. במקום נרטיבים אלה, החוקרים מציעים נרטיב חדש של תלות הדדית וזירוז של חדשנות במגזר ההשכלה הגבוהה. (מתוך המאמר)
اللغة الأصليةالعبريّة
عنوان منشور المضيفהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי
العنوان الفرعي لمنشور المضيفכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
المحررونיורם עשת, אינה בלאו, אבנר כספי, ניצה גרי, יורם קלמן, שיר אתגר
مكان النشرרעננה
ناشرהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
الصفحات101-108
عدد الصفحات8
مستوى الصوت14
حالة النشرنُشِر - 2019
الحدثהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: הכנס הארבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, إسرائيل
المدة: ١٢ فبراير ٢٠١٩ → …
https://www.openu.ac.il/innovation/chais2019/

!!Conference

!!Conferenceהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי
الدولة/الإقليمإسرائيل
المدينةרעננה
المدة١٢/٠٢/١٩ → …
عنوان الإنترنت

IHP publications

  • !!ihp

قم بذكر هذا