ملخص
האם ההשכלה הפתוחה תחליף את מוסדות ההשכלה הגבוהה המסורתיים או תשתלב בהם? השינויים, הנובעים מחדשנות דיגיטלית, הובילו לתחזיות רבות לגבי עתידה של ההשכלה הגבוהה המסורתית. על פי תחזיות רבות, המהפכה הדיגיטלית ומשאבי למידה פתוחים חינמיים, יובילו להכחדת האוניברסיטאות המסורתיות באמצעות השכלה פתוחה לכל. במאמר זה החוקרים בוחנים את ההנחות העומדות בבסיס תחזיות אלה באמצעות הצגה של כלי אנליטי להבנת השפעת החדשנות הדיגיטלית על המודלים העסקיים של ההשכלה הגבוהה. ניתוח המודלים העסקיים מאפשרת בחינה ביקורתית של שני נרטיבים נפוצים לגבי עתיד מגזר ההשכלה הגבוהה – החלפה ושיבוש. בחינת המודל מבוססת על השוואה של מגזר ההשכלה הגבוהה למגזר פיתוח התוכנה באמצעות המטפורה של ה'קתדרלה והבזאר' שהציע ( Raymond (1999. ריימונד משתמש במטפורה זו על מנת להשוות בין תהליכי הפיתוח של תוכנות מסחריות (הקתדרלה) לתהליכי הפיתוח של תוכנות קוד פתוח (הבזאר). החוקרים מקבילים את מערכת הגומלין בין תהליכי הפיתוח של התוכנות המסחריות לתהליכי הפיתוח של תוכנות קוד פתוח למערכת היחסים בין המוסדות להשכלה גבוהה (הקתדרלה) להשכלה הפתוחה (הבזאר). הפרספקטיבה ההיסטורית שיש ממגזר פיתוח התוכנה מאפשרת הבנה של השינויים החלים במגזר ההשכלה הגבוהה ולביקורת על הנרטיבים הנפוצים בשיח אודות פירוק והעלמות של האוניברסיטאות המסורתיות בעידן הדיגיטלי. במקום נרטיבים אלה, החוקרים מציעים נרטיב חדש של תלות הדדית וזירוז של חדשנות במגזר ההשכלה הגבוהה. (מתוך המאמר)
اللغة الأصلية | العبريّة |
---|---|
عنوان منشور المضيف | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי |
العنوان الفرعي لمنشور المضيف | כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה |
المحررون | יורם עשת, אינה בלאו, אבנר כספי, ניצה גרי, יורם קלמן, שיר אתגר |
مكان النشر | רעננה |
ناشر | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
الصفحات | 101-108 |
عدد الصفحات | 8 |
مستوى الصوت | 14 |
حالة النشر | نُشِر - 2019 |
الحدث | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: הכנס הארבעה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס - האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, إسرائيل المدة: ١٢ فبراير ٢٠١٩ → … https://www.openu.ac.il/innovation/chais2019/ |
!!Conference
!!Conference | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי |
---|---|
الدولة/الإقليم | إسرائيل |
المدينة | רעננה |
المدة | ١٢/٠٢/١٩ → … |
عنوان الإنترنت |
IHP publications
- !!ihp